Naar inhoud

Augmented reality en virtual reality binnenkort de standaard

Lange tijd leken augmented reality en virtual reality technieken te zijn die alleen toepasbaar waren in games. Maar bedrijven maken inmiddels volop gebruik van AR en VR om hun bedrijfsvoering te verbeteren. Zo zegt 82 procent van de organisaties die de technologieën implementeren dat de voordelen aan hun verwachtingen voldoen of deze zelfs overtreffen. Een tekort aan interne expertise en onvoldoende back-end-infrastructuren vormen echter grote belemmeringen voor groei.

Dit blijkt uit het rapport “Augmented and Virtual Reality in Operations: A guide for investment” van het Capgemini Research Institute van het gelijknamige consultancybedrijf.

Implementaties

De helft van de bedrijven die AR en VR nog niet implementeren, gaat de mogelijkheden van deze technologieën in de komende drie jaren onderzoeken. Dit blijkt uit het onderzoek dat ten grondslag ligt aan het rapport. Zo bestaat de mogelijkheid om op afstand toegang te krijgen tot real-time hulp van deskundigen via AR op een wearable of mobile device. Een ander voorbeeld is het opleiden van werknemers via VR. Zo’n 46 procent van de bedrijven denkt dat AR en VR binnen drie jaren de standaard worden, terwijl 38 procent van de bedrijven verwacht dat dit binnen drie tot vijf jaren gebeurt.

Voordelen

Hoewel AR lastiger is om te implementeren, zijn organisaties wel positiever over AR dan over VR. Uit het onderzoek blijkt dat AR voordelen wat betreft productiviteit oplevert dankzij gestroomlijnde workflows. De technici bij Porsche gebruiken bijvoorbeeld AR-brillen die informatie stap voor stap weergeeft en schematische tekeningen laat zien in het gezichtsveld. Tegelijkertijd hebben deskundigen op afstand de mogelijkheid om mee te kijken met de monteur om hem feedback te geven. Deze oplossing kan een tijdsbesparing van 40 procent opleveren.

VR verbetert de efficiëntie en vergroot de veiligheid. Ook helpt het om complexe taken te beheren, hetgeen weer de productiviteit verhoogt. Zo is in het rapport te lezen dat VR wordt gebruikt bij Airbus om digitale mock-ups te integreren in productie-omgevingen, waardoor monteurs toegang krijgen tot de volledige 3D-modellen van het vliegtuig. Dit verkort de inspectietijd van 3 weken naar 3 dagen. Bovendien kunnen minstens 3 op de 4 organisaties (75%) met grootschalige AR/VR-toepassingen de operationele winst van 10 procent verbeteren.

Toepassingen

Tussen de 29 en 31 procent van de bedrijven die AR of VR inzetten, gebruikt het voor reparatie en onderhoud. In het bijzonder voor het raadplegen van digitale referentiematerialen (31%), het zoeken naar een expert op afstand (30%), het digitaal bekijken van componenten die fysiek niet zichtbaar zijn (30%) en het stap voor stap instrueren op werkstations (29%).

Daarnaast gebruiken bedrijven AR en VR ook bij ontwerp en montage. Bijvoorbeeld om digitale instructies te bekijken (28%), om productprestaties in extreme omstandigheden te simuleren (27%), infrastructuren vanuit verschillende hoeken te visualiseren (27%) en een laag van designcomponenten over bestaande modules (26%) te leggen.

Zo is in het rapport te lezen dat Ford VR gebruikt om afwijkend gedrag van mensen – dat wordt opgemerkt door lichaamssensoren tijdens de montage – te identificeren en bij te sturen. Dit heeft geresulteerd in 70 procent minder letsel bij werknemers en 90 procent minder ergonomische problemen.

Marketing

“In Nederland beginnen veel bedrijven met de inzet van AR en VR bij marketing. Ze zien daar de toegevoegde waarde en gaan verder experimenteren”, zegt Christiaan Tick, managing consultant bij Capgemini Nederland. “Ik denk dat de werkplek enorm gaat veranderen. Robots nemen het werk achter de desktop over, zodat werknemers weer in beweging kunnen komen. Daarnaast zorgt AR ervoor dat je de juiste informatie krijgt waar en wanneer je het nodig hebt, terwijl je je handen vrij houdt. Technieken als voice control en voice recognition dragen daar ook aan bij.”

Investeringen

De Verenigde Staten van Amerika en China lopen momenteel voorop in de implementatie van AR en VR. In die landen heeft meer dan 50 procent van de bedrijven deze technologieën geïmplementeerd. In Frankrijk, Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk bevindt meer dan 50 procent van de bedrijven zich in de experimentele fase.

“In korte tijd zijn AR en VR als de technologieën al ver ontwikkeld en dit blijft alleen maar groeien. Gezien de hevige concurrentie van investeerders uit de VS en China moeten ondernemingen hun investeringen stroomlijnen om te profiteren van het groeipotentieel op lange termijn”, stelt Lanny Cohen, chief innovation officer bij Capgemini. “Om zoveel mogelijk bedrijfswaarde uit AR en VR te halen, hebben bedrijven een gecentraliseerd beleid nodig en proof of concepts die zijn afgestemd op de bedrijfsstrategie. Ook moeten zij in staat zijn om innovatie en het personeelsbeleid te stimuleren.”

Het onderhavige onderzoeksrapport, dat ook 4 strategieën biedt om AR/VR-initiatieven uit te breiden, kun je downloaden op de website van Capgemini.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie