Naar inhoud

Augmented reality sneller geadopteerd dan virtual reality

De nieuwe vormen van virtuele en aangevulde realiteiten worden gezien als een vierde generatie van digitale mogelijkheden. Eerst hebben we kennisgemaakt met de personal computer, die er twintig jaar over gedaan heeft om een vaste plek in onze samenleving te krijgen. Daarna kwam het internet met een introductietijd van ruim tien jaar, gevolgd door de smartphone die in slechts drie jaar de standaard werd. Die korte tijdspanne is één van de grootste kansen van virtual reality en augmented reality op dit moment.

Toegankelijk maken

Om virtual reality en augmented reality te laten slagen is het de kunst om de technieken toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk gebruikers, een zogenoemde install based approach waarbij de mogelijkheden al in de broekzak van de gebruikers zit. We zien echter een toenemende afzwakking in de verkoop van smartphones wereldwijd. Steeds minder vaak schaffen wij een nieuwe telefoon aan en we zijn ons steeds bewuster van het hergebruik van telefoons.

Langer dezelfde smartphone

Daar waar wij voorheen nog elke twee jaar een nieuwe smartphone kochten, gaan we inmiddels al bijna richting drie jaar. Dit heeft als logisch gevolg dat de top van de merkenpiramide gaat bepalen wat wij de aankomende drie jaar aan mogelijkheden hebben als het gaat om virtual en augmented reality.

AR eerder dan VR

Een ding is zeker, zowel bij virtual reality als bij augmented reality gaan de communicatiemogelijkheden een grote rol spelen. Social virtual reality is al enige tijd aanwezig met zelfs eigen talkshows en hangouts, maar van augmented reality wordt verwacht dat het in de loop van de tijd de telefoon vervangt.

Nabootsing van realiteit

Bij augmented reality is de grootste kans dan ook dat het niet met een bril een virtueel personage of fictieve avatar neerzet. Maar dat juist een nabootsing van of toevoeging aan de realiteit plaatsvindt, waarbij er weinig tot geen verschil te zien is. Dit is natuurlijk wat wij graag zien als we bijvoorbeeld communiceren met familieleden. Want zeg nou eerlijk, als het gaat om communicatie, praat je liever tegen een hologram van je familielid dan tegen een virtuele dino of panda.

Status technologie

De kans is groot dat het eerder zal gebeuren dat mobile augmented reality toegankelijk gemaakt is voor iedereen, dan dat er echte mobile virtual reality mogelijk is. Dit komt voornamelijk vanuit het gedachtegoed dat de techniek rondom augmented reality dichterbij is dan de directe toepassingen van virtual reality. De aankomende drie jaar bepalen welke technologie als eerste succesvol is.

Gebruiksklare telefoon

De investeringen in start-ups en projecten rondom virtual reality dalen sterk, terwijl de investeringen in augmented reality juist toenemen. Dit heeft als gevolg dat bedrijven zoals Apple en Samsung snel komen met een telefoon die de techniek voor augmented reality al bezit. Zo hebben ook grote visionairs als Zuckerberg en Cook ondertussen aangegeven dat in hun ogen augmented reality vanzelfsprekend wordt.

En nu? Pioniers sta op!

Voor beide technologieën is een glorieuze toekomst mogelijk. Het is echter aan de digitale, creatieve geesten, de betrokken ondernemingen en de gebruikers om deze technieken daadwerkelijk te omarmen, toegankelijk te maken en toepasbaar te maken. Het is nu zaak dat de pioniers op het gebied van virtual en augmented reality aan de slag gaan met de grote hoeveelheid beschikbare data. Vast staat namelijk dat het nu al mogelijk is te experimenteren met een winstgevende toepassing.

De auteur is co-founder van Branders, een team van digitale architecten en vooruitstrevende ontwikkelaars.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie