Naar inhoud

Autobestuurder heeft baat bij smartphone-blokkade

Als je zo’n 20 jaar geleden had verklaard dan anno nu zo goed als iedereen een mobiele telefoon zou hebben, was je resoluut tot dorpsgek verklaard. Ook al woonde je in Amsterdam of Rotterdam. We zijn inmiddels onlosmakelijk verbonden aan onze smartphone. 24/7 appen, mailen en bellen we met ons favoriete device. Maar een verkeersdeelnemer kan met zijn mobiele gedrag ook zorgen voor gevaarlijke situaties. Een smartphone-blokkade in de auto kan dan ook gunstig zijn voor de premie van de autoverzekering.

Afleiding tijdens autorijden

Zo concludeert de vergelijkingssite Goedkoopsteautoverzekering.net. Recent pleitte Egbert-Jan van Hasselt, landelijke projectleider infrastructuur bij de Nederlandse politie, voor een dergelijke maatregel. Volgens hem gedragen autobestuurders zich steeds slechter. “Afleiding, drankgebruik en te hoge snelheid in het verkeer zijn steeds vaker de oorzaak van ongevallen”, zo zei hij onlangs tegen De Telegraaf. Naast een snelheidsbegrenzer en alcoholslot, wil Van Hasselt ook dat elke auto wordt uitgerust met een smartphone-blokkade om ongelukken te voorkomen.

Beperkingen huidige apps

Ideeën voor een smartphone-blokkade in de auto bestaan al. Zo zijn er diverse apps beschikbaar, die afleidende social media en mobiel verkeer moeten blokkeren tijdens het rijden. Toch zorgen deze niet bij iedereen voor enthousiasme. De kritiek is bijvoorbeeld dat de apps nog geen onderscheid kunnen maken tussen bestuurder en passagier. Dat er echter iets gedaan moet worden aan smartphone-gebruik in het verkeer, wordt over het algemeen wél erkend.

Invloed op premie verzekeringen

Zo zegt Rudi Buis, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars: “Het gebruik van smartphones in de auto is zeker ook een zorg voor verzekeraars. Want de kans op autoschade groeit, als bestuurders op hun smartphone letten in plaats van op de weg.” Welke gevolgen dit precies heeft voor de verzekerde, is volgens Buis lastig te zeggen. Als er meer schade is door smartphone-gebruik, kan dit mogelijk leiden tot een verhoging van de premie. Maar dat is volgens hem niet echt te voorspellen.

Duurdere apparatuur in auto’s

“De premies zijn afgelopen jaren inderdaad gestegen”, aldus Buis. “Maar dit ligt aan veel verschillende factoren. Zo is de apparatuur in auto's tegenwoordig veel duurder en moeilijker om te vervangen na schade. Al is het natuurlijk wel zo dat als er door een smartphone-blokkade minder schadelast is en er dan ook een lagere premie kan worden berekend. “ Maar voorlopig neemt het aantal autoschade van Nederlandse verzekerden nog niet af, zo concludeerde het verbond in een recent onderzoek.

Toenemend aantal ongevallen

Dit komt doordat het aantal ongevallen per jaar blijft stijgen. Vorig jaar ging dat zelfs om 50.000 ongelukken. Eén van de oorzaken daarvan is afleiding, onder meer door het gebruik van de smartphone. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is afleiding zelfs in 68 procent van de gevallen de belangrijkste oorzaak van een ongeluk. Hoe vaak dit precies gaat om afleiding door smartphones, is in Nederland nog weinig onderzocht.

Concentratieverlies door smartphone

Een Amerikaans onderzoek biedt volgens SWOV meer uitkomst. Hieruit blijkt dat handelingen als browsen of een telefoonnummer intoetsen gemiddeld zo'n 3,6 procent meer kans geven op een ongeluk, dan als een bestuurder de smartphone met rust laat. Toch weerhoudt dit mensen tot nog toe niet echt van om met hun smartphone bezig te zijn tijdens het rijden, zo blijkt uit een enquête van de Amerikaanse verzekeringsmaatschappij State Farm Mutual Automobile Insurance. Daarbij gaf 36 procent van de ondervraagden toe berichtjes te sturen tijdens het auto rijden en zei 29 procent wel eens te browsen achter het stuur.

Pleidooi smartphone-blokkade

Een smartphone-blokkade zou voor hen de verleiding om op een smartphone te kijken tijdens het rijden weghalen. Wellicht voorkomt dit ongelukken en daarmee schade. Maar voor het zover is, moet er volgens Buis ook nog veel gebeuren. Zo staat de politiek er volgens hem nog niet achter. Ook de autobestuurder zelf moet nog overtuigd worden. “Als de techniek er eenmaal is, ontstaat er vast een wapenwedloop om deze te omzeilen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie