Naar inhoud

Automatisering staat nog in de kinderschoenen in Nederland

Slechts 9 procent van de Nederlandse organisaties gebruikt automatisering op grote schaal – dit tegenover 16 procent van de organisaties wereldwijd. Daarbij richten bedrijven zich te eenzijdig op operationele voordelen in plaats van strategische groei op lange termijn. De grootste drijfveer achter de automatiseringstoepassing is het verbeteren van kwaliteit (43%). Minder belangrijk is een hogere omzet (22%). Ook blijkt dat dat 32 procent van de organisaties zich concentreert op use cases die als quick wins worden beschouwd. Deze zijn niet alleen eenvoudig te implementeren, maar hebben ook een grote toegevoegde waarde.

Implementatie automatisering

Dit leert een onderzoek onder meer dan 700 bedrijven die experimenteren met automatiseringsoplossingen of deze al implementeren. Het is uitgevoerd door het Capgemini Research Institute en gebundeld in het onderzoeksrapport ‘Reshaping the Future – Unlocking Automation’s Untapped Value’. De publicatie bevat daarnaast de analyse van 110 use cases in 6 sectoren.

Auto-industrie loopt voorop

Uit het onderzoek blijkt dat 25 procent van de organisaties die automatisering al gebruiken afkomstig is uit de auto-industrie, gevolgd door de maakindustrie (15%) en de retail (15%). Daarnaast is het percentage organisaties dat automatisering implementeert het hoogst in de Verenigde Staten van Amerika (26%), Frankrijk (21%) en Duitsland (17%). Het gemiddelde ligt op 16 procent, nog altijd een stuk hoger dan het percentage in Nederland (9%).

Realiseren kostenbesparingen

Het onderzoek laat ook zien dat:

  • Bedrijven een kostenbesparing van 165 miljard dollar kunnen realiseren met een grootschalige toepassing van automatisering in de auto-industrie ($32 miljard), retailsector ($125 miljard), nutsbedrijven ($149 miljard) en maakindustrie ($165 miljard).
  • Quick wins de weg vrijmaken voor opschaling. In het rapport zijn use cases voor automatisering bestudeerd op hun complexiteit en voordelen om te begrijpen waarom veel organisaties de significante voordelen nog niet zien. Slechts een derde (32%) van de ondervraagde organisaties richt zich op use cases die als quick wins worden beschouwd, die de volgende sectoren en bedrijfsfuncties omvatten: afstemming in boekhouding; requests for proposal opstellen voor een aanbesteding; onboarding voor HR; leadgeneratie voor sales en marketing; anti-fraude-checks voor financial services; voorspellen van onderhoud in de maakindustrie.

Verhogen efficiëntie en bedrijfswaarde

“Met 16 procent van de organisaties die meerdere use cases op het gebied van automatisering op schaal hebben geïmplementeerd, kan automatisering een enorme kans zijn om efficiëntie en de bedrijfswaarde te verhogen”, stelt Ashwin Yardi, industrialization and intelligent automation leader bij Capgemini Group. “We moeten nu leren van die use cases in automatisering en naar een aantal van die quick wins kijken om de toepassing en return on investment te stimuleren.”

Gedurfde visie en duidelijke roadmap

“Directeuren hebben een gedurfde visie en een duidelijke roadmap nodig om een impuls te geven en de organisatie achter zich te krijgen”, duidt Ashwin Yardi. “Wel moet duidelijk zijn dat automatisering een technologische oplossing is voor bedrijfstransformatie. Daarom moet vanaf dag één het verantwoordelijke management op zakelijk en technologisch vlak betrokken worden. Automatisering moet aangepakt worden als een end-to-end strategisch transformatieprogramma en niet als een reeks tactische implementaties. Transformatie is altijd een dialoog, waarbij medewerkers aangemoedigd worden om automatiseringsinitiatieven voor te stellen. Combineer dit alles met de inzet van het managementteam en organisaties beschouwen automatisering als een sterke, waardevolle business enabler.”

Een onontgonnen instrument voor sales

Van de weinige organisaties die zijn begonnen met het gebruik van geavanceerde technologieën als automatisering en artificial intelligence, worden enkele bedrijven in het rapport uitgelicht die koplopers zijn. Dit is bijvoorbeeld Harley-Davidson, dat vorig jaar kunstmatige intelligentie heeft gecombineerd met automatisering om de verkoopcijfers in New York met 2,93 procent te verhogen. Een ander voorbeeld is het beautymerk L’Oréal, dat spraakherkenningssoftware en chatbots heeft gebruikt om automatisering in de front-office en in de klantenservice mogelijk te maken. Het bedrijf heeft hiervoor een AI-gestuurde cadeauservice via Facebook Messenger ingezet. De bot stelt gebruikers vragen over hun vriend en doen vervolgens voorstellen voor geschikte cadeaus.

Leren van de koplopers

In het onderzoek is gekeken naar enkele kenmerken van organisaties die als koplopers beschouwd worden op gebied van grootschalige automatisering en grote voordelen realiseren. Hieruit komt een aantal kenmerken naar voren:

  • Een duidelijke roadmap. 68 procent van de koplopers heeft een duidelijk stappenplan voor transformatie en 67 procent zorgt ervoor dat het vereiste budget beschikbaar is om dit uit te voeren.
  • Top-down ondersteuning. 85 procent geeft aan dat automatisering een topprioriteit is in het bedrijf en nog eens 82 procent geeft aan dat de directie het belang hiervan inziet.
  • Focus op mensen en ontwikkeling: 88 procent zegt dat automatisering is omarmd door werknemers, terwijl 83 procent rapporteert dat automatisering leidt tot nieuwe banen in de organisatie.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Capgemini.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie