Naar inhoud

B2B-sector biedt kansen voor innovatieve platformconcepten

Marktplaatsen en platforms zijn handig en makkelijk. Deze exponenten van de deeleconomie bieden diensten en producten die anders duurder of moeilijker te krijgen zijn. Ze worden dan ook steeds belangrijker voor onze economie. En het zijn niet alleen de grote platforms die de dienst uitmaken. Met name de business-to-business-sectoren bieden aanzienlijke kansen voor innovatieve platformconcepten.

De groeiende rol van marktplaatsen en platforms in onze economie

De online sector is een van de belangrijkste economische sectoren in Europa, zeker ook in Nederland. Volgens het CBS is de internetsector in Nederland bijvoorbeeld goed voor ruim 345.000 banen – dat zijn bijna twee keer zoveel banen als in de Rotterdamse haven. Vooral marktplaatsen en platforms zijn belangrijk, omdat zij de economische activiteit stimuleren. Marktplaatsen en platforms brengen leveranciers en aanbieders van diensten in contact met klanten en creëren zakelijke relaties die voorheen ondenkbaar waren.

Online verkoop via marktplaatsen is een essentieel onderdeel van e-commerce. Veel online retailers gebruiken marktplaatsen zoals bol.com als verkoopkanaal. Volgens een recent rapport van de Europese Commissie maakt inmiddels 35 procent van retailers in de Europese Unie gebruik van marktplaatsen om hun producten te verkopen. In Nederland is de platformeconomie zelfs groter dan gedacht. Volgens onderzoek van University of Hertfordshire, Ipsos MORI en TNO heeft een op de acht Nederlanders wel eens wat verdiend via platforms zoals Werkspot en Marktplaats.

Online platforms zorgen voor werk

Natuurlijk is de platformeconomie niet beperkt tot e-commerce. Er zijn on-demand-platforms voor een breed scala aan diensten, uiteenlopend van personenvervoer, zoals bijvoorbeeld Uber, tot platforms voor het leveren van maaltijden zoals Deliveroo, of online veilingen zoals Catawiki. 3 procent van de respondenten in het onderzoek van TNO geeft aan minstens één keer per week betaald werk te vinden via een online platform. 5 procent vindt minstens een keer per maand langs deze weg werk. Voor het lanceren van nieuwe producten en diensten zijn er crowdfunding-platforms zoals Kickstarter.

Sneller starten en groeien dankzij online diensten en tools

Nieuwe platforms kunnen steeds sneller worden opgezet, mede dankzij het feit dat het steeds goedkoper wordt om een start-up te beginnen. Volgens CB Insights zijn de kosten van het oprichten en opschalen van een onderneming in de Verenigde Staten gedaald van 5 miljoen dollar in 2000 naar slechts enkele duizenden dollars vandaag. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan nieuwe diensten en tools die de oprichters van bedrijven ondersteunen, bijvoorbeeld met cloud computing, betalingen en customer relationship management. Dit zorgt voor lagere kosten en kost minder inspanning. Zo kunnen start-ups snel starten en opschalen.

Een bedrijf zoals het online veilinghuis Catawiki telt wereldwijd inmiddels ruim 14 miljoen gebruikers per maand en is een van de meest succesvolle Nederlandse start-ups. Het is tevens het snelst groeiende online veilinghuis in Europa. Een ander voorbeeld is Shopify, een marktplaats met honderdduizenden aanbieders die hun producten online verkopen, zonder dat ze daarvoor zelf een webshop hoeven op te zetten. Ieder jaar worden er via Shopify goederen ter waarde van ruim 12,7 miljard euro verhandeld. Dergelijke economische activiteit zou simpelweg niet mogelijk zijn zonder het platform.

Kansen voor B2B-platforms

Het debat rond de platformeconomie gaat op dit moment nog (te) vaak over de marktdominantie van enkele grote technologieplatforms zoals Uber en Airbnb. Maar het is belangrijk dat we ons realiseren welke bijdrage de vele kleinere platforms nu al leveren. Start-ups zijn een belangrijke factor in het zekerstellen van economische groei voor de lange termijn en platforms zijn daarbij de (nog) onbekende helden. In een land zoals Nederland, met een sterke B2B-sector, is er bijvoorbeeld een enorm potentieel voor de ontwikkeling en groei van B2B-platforms. Daarbij valt te denken aan platforms voor de transport- en logistieke sector, de financiële dienstverlening of commerciële diensten. Dit potentieel wordt op dit moment echter nog niet voldoende benut. Een gat in de markt dus voor slimme starters die met het juiste concept weten te komen.

De auteur is head of Benelux bij FinTech-onderneming Stripe.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie