Naar inhoud

Back to school betekent volop mogelijkheden voor e-commerce

Ieder jaar opnieuw is het voor ouders én schoolgaande kinderen een uitdaging om geschikte schoolspullen te vinden. Waar vind je het perfecte kaftpapier, de mooiste schriften en die agenda die klasgenoten stijl achterover laten slaan? Schoolartikelen zijn namelijk niet alleen noodzaak, ze zijn onderdeel van de identiteit van kinderen op de middelbare school. Opvallend is dat consumenten voor deze aankopen vooral naar de winkelstraat gaan. Slechts een kwart van de ouders koopt schoolspullen online. Dat biedt dus mogelijkheden voor online retailers.

Dat leert een onderzoek onder Nederlandse en Belgische ouders uitgevoerd door betalingsprovider Ingenico.

Offline versus online

Hoewel consumenten zich steeds vaker tot webshops wenden voor de aankoop van dagelijkse benodigdheden, lijken schoolspullen het online domein nog niet veroverd te hebben. Slechts 24,3 procent van de Nederlandse en Belgische ouders doet zijn aankopen online. Opvallend hierbij is het verschil tussen Nederland (29,3%) en België (19,6%). Nederlandse ouders die hun spullen liever in een winkel aanschaffen, kiezen daarbij vooral voor een voordeelwarenhuis (70,3%), terwijl Belgische ouders voornamelijk supermarkten afstruinen (69%).

Uitje versus gemak

Waarom blijft online shopping op dit domein zo achter? Als belangrijkste reden geldt daarbij toch de productbeleving. 44,2 procent van de ondervraagde ouders geeft er de voorkeur aan de spullen te kunnen zien en aanraken voor tot aankoop wordt overgegaan. Bovendien is het kopen van schoolspullen de aftrap en opwarmer voor een nieuw schooljaar. Voor 23 procent van de ouders is schoolspullen kopen een uitje met de kinderen – een ervaring waar geen webwinkel tegenop kan. Bovendien is winkelen volgens veel ouders sneller (21,4%) en goedkoper (18%) dan online shoppen.

Ervaringen shoppers

Hoe kunnen online retailers de offline ouders toch naar hun webshop trekken? Van de ouders die wél online de schoolspullen aanschaffen, doet 71,3 procent dit uit gemak. 41,8 procent vindt het prettig dat webwinkels 24/7 open zijn en 29,5 procent vindt het prima om er dan niet de deur voor uit te hoeven. Ook voor een breder aanbod komen ouders bij webwinkels uit (35,4%). Slechts 15 procent geeft aan vrijwel alles online te kopen en daarom voor schoolspullen geen uitzondering te maken.

Mogelijkheden e-commerce

Andere onderzoeksresultaten zijn:

  • Nederlandse en Belgische ouders zijn niet erg gevoelig voor last-minute deals. 88 procent van de ouders heeft vóór september alle aankopen al in huis. Het hoogtepunt ligt daarbij in augustus: in die maand slaat 56 procent van de ouders schoolspullen in.
  • Van de Belgische ouders geeft 4,8 procent aan online betalingen niet prettig te vinden. Onder de Nederlandse ouders is dat slechts 1,2 procent.
  • In Nederland betaalt 67,9 procent online het liefst met iDEAL en slechts 7,1 procent met een creditcard. In België is de creditcard veel populairder. Daar wordt 23,7 procent van de aankopen met een creditcard afgerekend en 46,4 procent met Bancontact.
  • Hoewel mobiel shoppen voor veel retailers steeds belangrijk wordt, worden schoolspullen voornamelijk op de pc en laptop besteld (70,9%). In België is mobiel shoppen wel meer ingeburgerd. Daar wordt 35,1 procent van de aankopen op mobiel of tablet afgerond, tegenover 22,1 procent in Nederland.
  • Vanuit scholen wordt vooral de online aanschaf van boeken gestimuleerd. Zo’n 15 procent van de ouders die online spullen aanschaffen, doen dit omdat de school een bepaalde website voor de boeken aanraadt.

Waar veel online retailers marktaandeel blijven veroveren op de bakstenen winkel, lijkt dat bij schoolspullen voorlopig nog niet het geval te zijn. Daarbij spelen er factoren die voor webwinkels moeilijk te overbruggen zijn – de aankoop van schoolspullen als dagje uit. Maar op gebieden als aanbod, prijs en efficiëntie kunnen webshops nog zeker sprongen maken.

Leerpunten winkeliers

Leerpunten voor de offline en online winkeliers zijn:

  • Combineer online en offline. Winkeliers die zowel een bakstenen winkel als een webshop runnen, moeten zorgen dat beide kanalen op elkaar aansluiten door te kijken naar een omnichannel-pakket dat inzicht biedt in online en offline aankopen. Zo kunnen winkeliers trends volgen en krijgen ze een verbeterd inzicht in het consumentengedrag op hun diverse verkoopkanalen.
  • Maak het online shoppers makkelijk. Maar liefst 21,4 procent van de shoppers vindt dat online shoppen langzamer gaat dan een bezoek aan een winkel, terwijl gemak juist een veel gegeven argument is om voor online shopping te kiezen. Loop daarom het aankoopproces nog eens door. Zijn de producten goed vindbaar? Is alles gesorteerd in de juiste categorie en wordt bij een agenda ook direct een bijpassend schrift aangeraden? Is de betaalpagina makkelijk vindbaar en hoe verloopt het betaalproces? Door een frisse blik op het aankoopproces te combineren met de juiste website analytics kunnen verkopers hun website en betaalproces optimaliseren en zo de verkoop stimuleren.
  • Blijf in contact met de klant. Het opbouwen van een relatie met de klant is niet altijd eenvoudig, maar levert vaak wel een hoop op. Wanneer klanten in de winkel hun schoolspullen kopen, zorg dan dat ze op de hoogte zijn van het bestaan van de webshop, bijvoorbeeld via een flyer. Mochten ze iets vergeten zijn, dan is de kans groot dat ze dit online bijbestellen. Het uitje met de kinderen hebben ze dan immers al in the pocket. Dit geldt ook voor webshoppers. Hou hen op de hoogte met relevante aanbiedingen. Benader ze bijvoorbeeld het volgende jaar aan het begin van de zomer met back-to-school-aanbiedingen. En informeer ze over het bestaan van de bakstenen winkel bij hen om de hoek.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie