Naar inhoud

Bancaire sector onvoldoende voorbereid op samenwerking met FinTech-bedrijven

“De banksector moet rekening houden met de komst van nieuwe aanbieders van bankdiensten, waarmee de branche in de nabije toekomst de markt moet gaan delen. Voorheen profiteerden banken van digitale vernieuwingen, doordat ze bijvoorbeeld via digitale kanalen een groter bereik kregen, beter in staat waren om hun klanten te bedienen of kosten te besparen. Maar door de komst van nieuwe concurrenten is dat definitief voorbij.”

Opkomst van Fintech-bedrijven

Dat stelt Michiel Eielts, directeur Benelux bij datacenterdienstverlener Equinix. “Banken zijn daarom genoodzaakt zich dan ook voor te bereiden op samenwerking met andere aanbieders, onder meer door hun IT-systemen in ecosystemen te plaatsen”, zegt hij. “Nieuwe, wendbare FinTech-ondernemingen zijn door het slimme gebruik van data, nieuwe software en systeemarchitecturen in staat om snel een positie naast traditionele banken te verwerven.”

Omzetverlies traditionele instellingen

Uit het rapport ‘Blurred lines: How FinTech is shaping Financial Services’, dat adviesorganisatie PwC in 2016 heeft gepubliceerd, blijkt dat slechts 17 procent van de Nederlandse topmanagers van financiële instellingen niet verwacht dat er enige omzet verloren gaat aan FinTech-bedrijven in de komende vijf jaar. Een op de drie managers bij traditionele dienstverleners stelt dat FinTech een middelgrote impact, dat wil zeggen 21 tot 40 procent van hun omzet, zal hebben.

Inspelen op de nieuwe realiteit

Eielts verwacht dat de consument in de toekomst meer gebruik zal maken van de diensten van nieuwe financiële specialisten. Hij is van mening dat banken op deze nieuwe realiteit moeten inspelen: “Dat kunnen ze onder meer doen door te zorgen dat er interconnectiviteit tussen de verschillende dienstverleners is. Daarmee organiseren ze een goede onderlinge verbinding, waarmee data-uitwisseling snel en veilig verloopt. Hierdoor zorgen ze er uiteindelijk voor dat de dienstverlening voor de eindgebruiker zo snel en soepel verloopt als mogelijk is.”

Gewenning aan betere gebruikerservaring

“De consument raakt door innovaties steeds meer gewend aan een betere gebruikservaring en verwacht hetzelfde niveau van service van al zijn applicaties”, aldus Eielts. “De slag om de bankdienstconsument wordt dan ook deels op het gebied van die beleving gestreden. Financiële instellingen dienen daarom hun IT-systemen in ecosystemen te plaatsen waar ze met andere leveranciers kunnen interacteren. Dat wapent financiële instellingen in de strijd om de consument.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie