Naar inhoud

Banken versus FinTechs is dé trend in de financiële sector

Het valt niet te ontkennen dat de opkomst van FinTech-ondernemingen in de financiële sector een enorme impact heeft gehad op de bedrijfsmodellen die banken hanteren. Op het eerste gezicht leek het oorlog te gaan worden tussen de twee partijen, maar tegenwoordig worden veel samenwerkingen gesloten en begrip voor elkaar getoond. Er zijn talloze voorbeelden van banken die samenwerken met FinTech-bedrijven om zo het aanbod aan financiële diensten uit te breiden en langzaam over te stappen naar een ander businessmodel.

Een ander voorbeeld van deze aanpak is dat grote banken als ING en Rabobank incubator-programma’s hebben waarmee ze start-ups helpen groeien. Veel van deze startende ondernemingen worden vervolgens overgenomen zodra de banken potentieel zien. Maar welke diensten bieden de FinTech-ondernemingen vooral aan?

Financiering

Veel FinTech-bedrijven bieden peer-to-peer-leningen aan waardoor een bank als intermediair niet meer nodig is. Bedrijven ondervinden hier veel voordeel van, onder andere in de vorm van lagere kosten en hogere leningen. Andere trends zijn crowdfunding, crowdlending en factoring, die gebaseerd zijn op hetzelfde principe.

Online betalingen

FinTech-ondernemingen richten zich vooral op het zo groot mogelijk maken van het gemak van de klant, hetgeen bij banken traditioneel gezien niet altijd het geval is. De focus ligt op het zo snel en efficiënt mogelijk laten verlopen van transacties met bijvoorbeeld e-wallets, platforms en betalingen via mobiele telefoons.

Valutatransacties

Ook in valutatransacties bieden FinTech-bedrijven toegevoegde waarde, aangezien er geen hoge commissies voor banken meer aan te pas komen. In sommige gevallen kunnen klanten hierdoor wel 90 procent van de kosten besparen.

Robotadviseurs

Een andere ontwikkeling is het inschakelen van robotadviseurs aangestuurd door algoritmes die werken op basis van artificial intelligence. Deze robots kunnen bijvoorbeeld een volledig op maat gemaakte investeringsportfolio creëren zonder dat hier mensen aan te pas komen, hetgeen weer scheelt in de kosten.

Het gebrek aan regulatie

Voor de FinTech-bedrijven is het gebrek aan regulatie een nadeel in vergelijking met de wijze waarop banken werken. Veel potentiële klanten zien het als risicovol om hun geld bij FinTech-ondernemingen onder te brengen omdat er dus minder garanties zijn vergeleken met investeringen of financieringen bij banken.

Negatieve reputatie

Aan de andere kant zijn er ook verschillende nadelen voor banken. Bijvoorbeeld het gebrek aan integratie in het nieuwe digitale framework en de negatieve reputatie die banken hebben sinds de financiële crisis. Daarbij komt dat banken nog steeds erg terughoudend zijn bij het verstrekken van leningen aan kleinere bedrijven, waar mogelijkheden ontstaan voor FinTech-bedrijven in de vorm van factoring en crowdlending.

Uitdagingen voor banken

Banken moeten zich aanpassen aan de ontwikkelingen in de financiële sector als ze winstgevend willen blijven. Er is een markt voor klanten die niet teveel geld willen betalen voor diensten die online vermeden kunnen worden, zoals bemiddelingskosten. Met of zonder de ondersteuning van FinTech-ondernemingen moeten banken proberen zich aan te passen en nieuwe niches te zoeken om winstgevend en relevant te blijven. Wat banken zich moeten realiseren, is dat er geïnvesteerd moet worden als ze zich willen aanpassen en gebruik beogen te maken van nieuwe markten en technologieën.

De oorspronkelijke versie van dit artikel is eerder verschenen als blog op de website van NoviCap.

Carlo Goes is verantwoordelijk voor business development & partner relations bij FinTech-bedrijf NoviCap.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie