Naar inhoud

Bankier wil vertrouwen herstellen met somberdere kleding

De crisis die Nederland de afgelopen jaren in de greep hield, lijkt grotendeels voorbij. Consumenten durven weer naar de bank voor een hypotheek en de huizenmarkt floreert dan ook, met name in de grote steden. Toch kleden bankiers zich momenteel soberder dan voor de financiële crisis. Dat komt doordat ze bang zijn dat ‘duurdoenerij’ de terugkeer van het vertrouwen in de financiële sector zou kunnen belemmeren.

Somberdere kledingkeuze

Dat blijkt uit een rondgang van detacheerder FBD Bankmensen onder enkele vooraanstaande kledingadviseurs, trendwatchers en etiquettedeskundigen. Aan de analyse deden onder meer eerste-indruk-expert Nelleke Mulder, consultant onbewuste beeldvorming Anke van Luyt, trendwatchers Richard Lamb en Vincent Everts en lifestyle-journalist en media-ondernemer Onno Aerden mee.

Uitstraling na de crisis

Nadat de maatschappij opdraaide voor de financiële crisis, is het nu zaak voor de financiële sector om vertrouwen uit te stralen. “De terugkeer van dat vertrouwen mag niet belemmerd worden door pocherij, zoals het dragen van exorbitant dure kleding”, stelt Michel Strikker, directeur bij FBD Bankmensen. “Het is een trend die in een breder perspectief te plaatsen is. Maatschappelijk gezien is bijvoorbeeld ook veel weerstand voor bonussen bij topbankiers.”

Minder vrolijkheid

Onno Aerden deelt de visie van Strikker en stelt dat het om meer dan enkel het prijskaartje van de kleding gaat: “Ik kan me herinneren dat vóór het millennium bretels, bloemetjeshemden en dikke strepen op de pakken hun hoogtijdagen vierden. Vroeger werd er niet scheef gekeken naar grappige pakken. Er was toen meer vrolijkheid.”

Eerste indruk

Nelleke Mulder, expert op het gebied van eerste indrukken, sluit zich bij de lifestyle-journalist aan: “Betrouwbaarheid is een groot goed, zowel intern als richting klanten. Imago gaat de laatste jaren bij banken dan ook veel over betrouwbaarheid. En juist daar kan kleding een belangrijke rol in spelen, dus zijn soberdere pakken een logische keuze voor bankiers.”

Geen tierelantijntjes

De meerderheid van de ondervraagden is het erover eens dat een hemd met motief of een zichtbaar merk not done is. “Met andere woorden: geen tierlantijntjes”, zegt Strikker. “Soberheid is troef, tot het vertrouwen in de financiële sector is teruggekeerd.”

Baard wel, rugzak niet

Behalve de meer soberdere kledingkeuze dan voor de crisis, leverde de rondgang langs deskundigen nog enkele opvallende uitkomsten op. Een meerderheid stelt bijvoorbeeld dat een verzorgde baard op de Zuidas kan. “De baard kon vroeger echt niet. Je moest netjes in de pas lopen. Nu is er meer ruimte voor diversiteit qua presentatie”, merkt trendwatcher Richard Lamb op. Een rugzak over een pak, vindt het panel, is echter ongepast.

Vrouwen met rok

Voor vrouwen geldt het volgende: een rok boven de knie kan wel en een broekpak, zoals veelvuldig gedragen door Hillary Clinton, geeft een vrouw niet per se meer statuur dan een rok. De meningen over een zichtbaar decolleté zijn verdeeld.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie