Naar inhoud

Bart Smit vaker gebruikt als online zoekterm dan Intertoys

Blokker Holding heeft enige tijd geleden besloten de speelgoedketens Intertoys, Bart Smit en ToysXL allemaal doorgaan onder de vlag van Intertoys. Inmiddels is het concern begonnen met de verbouwing van zo’n 150 winkels van Bart Smit, de franchiseketen die als eerste aan de beurt is voor de naamswijziging. Alle winkels zijn leeggehaald, klaar om omgebouwd te worden naar de nieuwe formule. Het doel van de transitie is meer eenduidigheid, kostenbesparing en een betere klantenservice. Maar doet het moederconcern wel goed aan deze koerswijziging? Want het merk Bart Smit wordt vaker gebruikt als online zoekterm dan Intertoys.

Centralisatie

Dat leert een onderzoek van de openbare database Telefoonboek.nl. De samenvoeging van de drie winkelformules is geen beslissing die uit de lucht is gevallen. Doorgaan onder één merknaam heeft enkele grote voordelen. Het managen van meerdere merken brengt namelijk niet alleen een hoop extra kosten met zich mee, ook op organisatieniveau wordt de bedrijfshiërarchie er een stuk ingewikkelder door. Immers, de de grootaandeelhouder moet drie verschillende bedrijven managen. Dit valt weg wanneer er één bedrijf van gemaakt wordt. Het fuseren tot één groot concern zorgt bovendien voor een centralisatie van enkele facilitaire zaken. Uiteindelijk is de keuze gevallen op Intertoys, omdat dit het sterkste merk zou zijn.

Zoekgedrag

In december van 2016 onderzocht Telefoonboek.nl in de eigen database al het zoekgedrag naar speelgoedwinkels rondom Sinterklaas en Kerstmis. Daaruit bleek dat Intertoys en Bart Smit elkaar in populariteit niet veel ontlopen. Bart Smit had 3.537 unieke paginaweergaven in november 2016, Intertoys 3.297. De verdwijnende speelgoedzaken waren in ieder geval op het digitale telefoonboek dus wel iets populairder dan Intertoys, de merknaam die uiteindelijk de voorkeur kreeg van Blokker Holding.

Klantenservice

Ook is een bereikbaarheidsonderzoek uitgevoerd onder 1.777 speelgoedwinkels. Daaruit komt naar voren dat 93,1 procent van deze winkels weinig tot geen klachten krijgt over de telefonische bereikbaarheid. In 123 van de 1.777 gevallen werd er drie of meer keer aangegeven dat de belpoging mislukte. Hierbij was het bedrijf met de meeste klachten het hoofdkantoor van Intertoys. Misschien toch verstandig om bij de reorganisatie nog eens kritisch naar de klantenservice te kijken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie