Naar inhoud

Basisprincipes digital marketing massaal genegeerd door verzekeraars

November en december zijn traditioneel gezien de belangrijkste maanden in de verzekeringsbranche. Ruim 1,2 miljoen verzekerden switchen dan van aanbieder. Juist in deze periode is het essentieel dat de kanalen voor digital marketing zijn geoptimaliseerd en dat inspanningen om klanten te winnen of behouden zich uitbetalen. Temeer omdat vergelijkers zoals Independer en Zorgkiezer zich erg sterk manifesteren als intermediair. Maar verzekeraars negeren massaal de basisprincipes van digital marketing.

Digital Marketing Scorecard 2016

Die harde conclusie trekt CACI, een consultancybureau gericht op de verbetering van online performance, op basis van een onafhankelijk onderzoek onder 25 verzekeringsmaatschappijen. In de deze week verschenen ‘Digital Marketing Scorecard 2016’ eindigt Ditzo op de eerste plaats gevolgd door Zilveren Kruis en Aegon. Een meerderheid van de verzekeraars scoort een onvoldoende in het onderzoek. Onderaan de lijst bungelen Menzis en Delta Lloyd. DSW staat allerlaatste in de rangschikking.

Effectiviteit inzet digitale kanalen

In het onderzoek, dat later ook voor andere industrieën zal volgen, zijn de meest impactvolle kanalen voor iedere verzekeraar beoordeeld. Het gaat hierbij om basisprincipes die eenvoudig te implementeren zijn, zoals het gebruik van sitelinks in Google Adwords en de inzet van dynamische banners. Aan de hand van de scores is de Digital Marketing Scorecard 2016 tot stand gekomen, een overzicht van de effectiviteit waarmee verzekeraars kanalen voor digital marketing inzetten.

Affiliate en social media onbenut

Uit het onderzoek komt naar voren dat vooral affiliate marketing en social media belangrijke aandachtsgebieden zijn voor verzekeraars. In enkele gevallen is er niet eens een programma voor affiliate marketing beschikbaar, terwijl dit een uitermate geschikt kanaal is voor acquisitie van klanten en aanvullende informatie te geven over de kwaliteit van verzekeringen.

Online labels laten het liggen

Verder valt op dat digital marketing bij de online labels van grote verzekeringsmaatschappijen, zoals CZdirect en Zekur, onderbelicht is. Uitzondering is Ditzo. Met het rapportcijfer 7,1 laat deze verzekeraar zien dat het op de goede weg is, al domineert het bedrijf ook niet over alle kanalen. Daarnaast presteren uitvaartverzekeraars bijzonder goed met twee bedrijven in de top 5 van de lijst.

Verbeteringen op de korte termijn

“Waar veel bedrijven zich richten op digitale transformatie, wat in de regel voor de middellange termijn is, blijkt er aan de basis veel fout te gaan”, stelt Ruud Verdellen, directeur van CACI. “Er zijn dus legio kansen om zaken op korte termijn te verbeteren en een goede basis te leggen voor de langere termijn.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van CACI.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie