Naar inhoud

Bax Music modificeert van een platform naar een marketplace

Op het gebied van licht, geluid, muziekinstrumenten, produceerapparatuur en dj-gear is Bax Music marktleider in de Benelux. De muziekwinkel wil echter de grootste winkel in zijn soort in Europa worden. De organisatie wordt daarom voorzien van een compleet nieuw e-commerce-platform dat wordt opengesteld als marketplace. De onderneming beoogt daarmee in te spelen in de veranderingen in de customer journey van de muziekliefhebber. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met full service digital agency gracious met de slogan ‘We support your stage’. De missie van deze modificatie is om muziek voor iedereen toegankelijk te maken.

Verschuiving in de customer journey

Uit intern onderzoek van de muziekwinkel blijkt dat steeds meer consumenten aankopen doen via online marketplaces. Eén van de redenen is dat er een verschuiving plaatsvindt in de customer journey. In toenemende mate is een marketplace namelijk de start van de customer journey. “Immers, denk je aan een gitaar, dan denk je aan ons”, aldus Jochanan Bax, chief executive officer bij Bax Music. “Maar denk je aan licht, geluid of andere muziekinstrumenten, dan denk je ook aan ons. Googel maar eens op ‘gitaar’. Dan is het aannemelijk dat onze website bovenaan de lijst van zoekresultaten verschijnt. Daar kunnen zakelijke verkopers van profiteren nu het e-commerce-platform wordt opengesteld als marketplace.”

De volgende halte is een marketplace

Bax Music is de grootste e-commerce-speler in de Benelux op het gebied van muziek in de breedste zin van het woord, staat op plaats 16 in de ‘Twinkle 100’ en heeft een jaaromzet van meer dan 100 miljoen euro. Met het e-commerce-platform en winkels in Goes, Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen domineert het bedrijf de markt. Deze positie is bij uitstek geschikt om zakelijke verkopers een kans te bieden om artikelen te verkopen via het platform.

Samenwerking tussen Bax Music en gracious

De muziekwinkel is al langere tijd actief in Europa, maar nu maakt de onderneming de stap om haar platform in de toekomst beschikbaar te stellen als online marketplace voor derde partijen. Naast het verkopen van het eigen assortiment biedt de organisatie zakelijke verkopers de mogelijkheid om dit aanbod uit te breiden. Winkeliers, met of zonder webwinkel, kunnen in dat geval hun artikelen aan de grote mensenmassa aanbieden, waardoor klanten de keuze hebben uit een nog breder assortiment. Daarmee wordt beoogd dé winkel voor alle muzikanten in binnen- en buitenland te worden.

Stabiel e-commerce-platform is noodzaak

Het concept staat of valt met een stabiel e-commerce-platform. Om de doelstelling te bereiken dient er gesleuteld te worden aan het bestaande platform. Daarom is full service digital agency gracious benoemd tot lead agency. Een jaar geleden proefde de muziekwinkel al aan de samenwerking gedurende het project waarin het digital agency advies en ondersteuning heeft geboden bij het ontwikkelen van de mobiele app. De afgelopen twee jaar heeft Bax Music een rebranding ondergaan. Nu is het tijd om de rebranding online door te vertalen in een krachtig redesign van het e-commerce-platform.

Volledig inspelen op de customer journey

Het bureau uit Den Haag heeft de taak gekregen het e-commerce-platform naar een hoger niveau te tillen. Zowel op het gebied van design als op het gebied van development wordt er achter de schermen gezamenlijk gewerkt aan de toekomst. “De customer journey moet van A tot Z kloppen”, stelt Zakaria Amlal, chief executive officer van gracious. “Het e-commerce-platform moet worden voorzien van alle gemakken om snel een bestelling te kunnen plaatsen. Het platform wordt voorzien van de laatste best practices op het gebied van e-commerce. Hierbij kun je denken aan een headless e-commerce-platform dat door middel van auto-scaling schaalbaar is om de toekomst tegemoet te lachen. We kiezen bewust voor het werken op basis van co-creatie en hebben een gezamenlijk team opgesteld met daarin specialisten van beide bedrijven.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie