Naar inhoud

Bedorven fruit grootste hindernis voor online boodschappen

De omzet in Nederlandse webwinkels is in 2017 met 13 procent gegroeid ten opzichte van 2016 naar 22,5 miljard euro, zo leren cijfers brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Het segment ‘eten en drinken’ heeft vorig jaar de grootste stijging laten zien. Toch wordt er maar relatief weinig online boodschappen gedaan. Slechts 10 procent van de Nederlanders koopt wel eens boodschappen online. Waarom blijft het online boodschappen doen achter en hoe moeten supermarkten hier op inspelen?

Het aantal mensen dat online aankopen doet, blijft stijgen en ook voor de komende jaren wordt verwacht dat deze groei aanhoudt. Op dit moment zegt 11 procent van de Nederlandse consumenten kleding en schoenen alleen nog maar online te kopen. Voor boeken en speelgoed ligt dit zelfs op 33 procent. Toch blijven veel consumenten waarde hechten aan fysieke winkels. Zo zegt 17 procent van de mensen die nooit online boodschappen doen dit in de toekomst ook niet te willen doen. Slechts 2 procent van de Nederlanders doet weleens boodschappen in een online-only-winkel zoals Picnic.

Dit leert een recent onderzoek onder 344 Nederlanders, uitgevoerd door strategie- en marketingconsultancybureau Simon-Kucher & Partners. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Omnichannel market study – clothing & groceries insights in The Netherlands’.

Bron: Omnichannel market study – clothing & groceries insights in The Netherlands

Online boodschappen blijven achter bij andere retailsegmenten

“Online boodschappen doen wordt weliswaar populairder, maar het blijft achter bij andere retailsegmenten. Dit verschil kan worden verklaard doordat veel consumenten er moeite mee hebben dat ze de producten niet kunnen controleren op kwaliteit en versheid.”, zegt Jos Eeland, senior director bij Simon-Kucher & Partners. “Daarnaast weerhoudt het veel mensen dat er een levertijd is om online boodschappen te doen en het minimale bestelbedrag relatief hoog is.”

Niet-bederfelijke levensmiddelen worden het vaakst online gekocht

Van de online boodschappen worden producten van de bakkerij en de groenteafdeling dan ook het minst vaak online gekocht (25%), terwijl niet-bederfelijke levensmiddelen het vaakst online gekocht worden (60%). De belangrijkste reden voor consumenten om te overwegen om wel online boodschappen te doen, is gratis levering van de producten (52%) met geen minimale bestelwaarde (30%). Om consumenten te verleiden om een keer online boodschappen te doen, is korting op de eerste bestelling ook een belangrijke trigger (17%).

Supermarkten verdwijnen voorlopig niet uit het straatbeeld

“Ondanks dat het aantal consumenten dat online shopt groeit, zijn fysieke winkels nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen. De rol van de fysieke supermarkt verandert wel”, geeft Eeland aan. “Om hier effectief op in te spelen en klanten te behouden die online boodschappen doen, moeten fysieke winkels zich focussen op prijs, convenience en beleving.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je aanvragen op de website van Simon-Kucher & Partners.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie