Naar inhoud

Bedrijfsleiders besteden weinig tijd aan eigen ontwikkeling

“Om bij te blijven in deze snel veranderende wereld is het continu ontwikkelen van nieuwe vaardigheden essentieel. Maar juist de leiders van Nederlandse ondernemingen besteden nauwelijks tijd aan de persoonlijke ontwikkeling. In totaal reserveren zij slechts 13 minuten per werkdag voor het opdoen van nieuwe kennis en skills. Daarnaast ziet bijna de helft van hen liever leervormen die beter aansluiten bij de tijd die zij hiervoor beschikbaar hebben.”

Dat stelt Salem Samhoud, boardroom advisor & entrepreneur, naar aanleiding van een onderzoek onder meer dan 500 Nederlandse leidinggevenden, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van bedrijvennetwerk &samhoud.

Persoonlijke ontwikkeling

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste uren worden besteed aan traditionele, klassikale trainingen, workshops en cursussen. Bijna de helft van de leiders (48%) vindt echter dat veel van de huidige leervormen onvoldoende aansluiten bij de beschikbare tijd om zichzelf te bekwamen als leidinggevende.

Nieuwe leervormen

Onder de Nederlandse leidinggevenden leeft een duidelijke behoefte aan nieuwe leervormen. Een game of een mobiele app waarin zij zelf kunnen bepalen waar en wanneer zij zichzelf trainen als leidinggevende spreekt 62 procent van de leiders aan.

Belangrijkste vaardigheden

64 procent van de leidinggevenden traint zijn of haar leiderschapsvaardigheden liever vaker en korter dan minder vaak en langer. De belangrijkste vaardigheden die leiders willen ontwikkelen zijn feedback geven en ontvangen, coaching, luisteren en vertrouwen creëren.

Inspireren en verbinden

“Ik zie veel leiders die weinig tijd nemen voor hun eigen ontwikkeling, terwijl zij hun werknemers moeten inspireren en verbinden met goed leiderschap”, aldus Salem Samhoud. “Jezelf ontwikkelen als leider is belangrijk, maar dat besef ontbreekt soms simpelweg.”

Training on the job

“Daarnaast moeten de huidige leervormen kritisch onder de loep genomen worden. Ik merk dat een deel van de leiders graag on the job leert, zodat de lessen direct in de praktijk kunnen worden gebracht. Ze leren liever elke dag een paar minuten op een zelfgekozen moment, dan af en toe een paar dagen op vaste momenten. Er zijn vooralsnog echter weinig leervormen die hierop aansluiten.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie