Naar inhoud

‘Bedrijfsleven kan veranderende consumentenmarkt niet bijbenen’

Volgens dataspecialist Cendris merken steeds meer bedrijven die database en direct marketing inzetten een terugloop in de 1-op-1 bereikmogelijkheden van consumenten. Volgens de leverancier zijn de belangrijkste oorzaken hiervan de steeds verdergaande marktontwikkelingen waardoor de persoonlijke benadering van consumenten lastiger wordt.

Bijbenen

Volgens Cendris vragen nieuwe marktontwikkelingen om databasemarketing nieuwe-stijl. Bart van Bommel van Cendris: ‘Het gebruik van vaste telefonie neemt af, waardoor steeds minder basisdata kan worden geleverd. Daarnaast zijn goede alternatieven schaars. Bovendien zijn er nieuwe middelen op komst zoals bellen via internet.’ Maar het probleem ligt ook bij het gedrag van de consument zelf, meent Van Bommel. ‘Consumenten maken nieuwe keuzes om zich niet of via beperkte communicatiekanalen zoals post, telefoon, SMS en e-mail bereikbaar te zijn voor commerciële aanbiedingen. Daarnaast zijn demografische ontwikkelingen als oorzaak aan te wijzen. De gemiddelde omvang van een huishouden daalt nog steeds en verhuizingen van jongeren en (gebroken) gezinnen zijn lastig te volgen’. Al deze ontwikkelingen vragen volgens Van Bommel om een nieuwe visie omtrent het marketingbeleid- en strategie. Cendris merkt echter dat veel bedrijven nog niet ingericht zijn op deze nieuwe consumentenmarkt.

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie