Naar inhoud

Bedrijfsleven sterk de fout in door gebrekkige communicatie

Zakelijk Nederland wordt regelmatig geconfronteerd met fouten doordat de onderlinge communicatie met collega’s niet goed verloopt. 59 procent van de medewerkers geeft aan dat men dit regelmatig tot fouten ziet leiden. Als reden voor slechte communicatie noemt 55 procent stress en tijdsdruk. Daarnaast geeft 32 procent van de werknemers aan dat collega’s slecht bereikbaar zijn en wordt er in ruim de helft van organisaties (58%) slecht gerapporteerd.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlandse werknemers uitgevoerd door Protime, een aanbieder van workforce-management-oplossingen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Kwaliteit op de Werkvloer’.

Onderlinge communicatie

Ondanks dat gebrekkige communicatie leidt tot fouten, valt op dat zakelijk Nederland wel veel tijd steekt in onderlinge communicatie. 28 procent spendeert hier een tot twee uur per dag aan en nog eens ruim een kwart zelfs twee uur of meer. Van de medewerkers die ruim twee uur per dag aan onderlinge communicatie besteden, komt de grootste groep uit de communicatiebranche, namelijk 42 procent. Deze sector wordt gevolgd door de overheid (38%) en de financiële dienstverlening (37%). Toch valt op dat door gebrek aan communicatie ook wel eens wat wrijving ontstaat. 42 procent ziet de toegevoegde waarde niet in van veel communicatie. Een kwart van werkend Nederland voelt zicht vaak gestoord door collega’s.

Basis voor zakelijk succes

“Communicatie op de werkvloer maakt een verschuiving door”, stelt Lucas Polman, directeur van Protime Nederland. “Op dit moment verkiest een kwart van de werkenden online communiceren al boven offline. Ik verwacht dat deze groep alleen maar groter wordt. Online communicatietools hebben de toekomst. Wel is het van cruciaal belang dat organisaties goede software gebruiken. Want zoals we in de onderzoeksresultaten terugzien, kost communiceren veel tijd en leidt slechte communicatie tot fouten. Wanneer je als organisatie de interne communicatie op orde hebt, vormt dat een sterke basis voor zakelijk succes.”

Het onderhavige onderzoekrapport kun je downloaden op de website van Protime.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie