Naar inhoud

Bedrijven houden kantooruren aan bij aanpak sociale media

Bedrijven en consumenten zitten niet op één lijn als het om sociale media gaat. De werkwijze van bedrijven is nog steeds traditioneel; slechts twintig procent van de berichten die bedrijven sturen via Twitter wordt in het weekend en ‘s avonds verstuurd. Bij consumenten is de ontwikkeling naar een 24-uurseconomie duidelijker zichtbaar; 47 procent van de berichten waarin een merk door consumenten wordt genoemd is buiten kantooruren verstuurd. Dit blijkt uit onderzoek van Customer Talk en Service Check, in samenwerking met iMonitoring.

Sociale media hebben de eigenschap dat ze nooit ‘uit’ staan, maar betekent dat ook dat consumenten en bedrijven 24/7 op deze kanalen te vinden zijn? Uit de Social Engagement Monitor van Q1 2012, waarbij de telecom- en energiebranche zijn onderzocht, komt een wisselend beeld naar voren . De meerderheid van zowel consumenten als bedrijven houdt vast aan de kantooruren; tachtig procent van de bedrijven stuurt berichten tijdens reguliere kantooruren, op ruim vijftig procent van de consumenten is dat van toepassing. 

Opvallend is het verschil tussen de energie- en telecombranche. Een ruime meerderheid van de consumenten die berichten stuurt over of aan telecombedrijven doen dit vaak in het weekend of ’s avonds. Telecomspelers lijken hierop in te spelen door ook voor een groot deel (33 procent van het totaal aantal tweets) buiten ‘kantooruren’ te communiceren.

In de energiebranche wordt het merendeel van de berichten van zowel consumenten als bedrijven doordeweeks overdag gestuurd. Slechts 39 procent van de berichten wordt in de avond of in het weekend verstuurd. Energieleveranciers zijn echter bijna volledig afwezig op deze momenten. Zeven procent van de berichten is in het weekend en in de avond verstuurd.

Customer Talk en onderzoeksbureau Service Check doen in samenwerking met iMonitoring elk kwartaal onderzoek naar het daadwerkelijke gedrag van bedrijven en consumenten in sociale media. Hierbij ligt de focus op het gedrag op de belangrijkste social mediaplatforms; Twitter, Facebook en Hyves. In totaal zijn 63.131 berichten geanalyseerd. Naast de tijden waarop sociale media worden ingezet maken tevens het bereik, sentiment, hufterindicator en retweetgedrag deel uit van de analyse.

Het rapport wordt tijdens het evenement Social Media in 1 Day gepresenteerd door onderzoeker Johannes Boshuizen en senior editor Anne van den Berg. Ook kunt u het rapport hier bestellen. 

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie