Naar inhoud

Bedrijven leven de AVG niet na door ontbreken privacy-beleid

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming, ook bekend als de General Data Protection Regulation, in de Europese Unie van toepassing. Ruim een half jaar later heeft bijna een kwart (23%) van de Nederlandse werknemers echter nog geen AVG-beleid ontvangen. In de nieuwe privacywetgeving worden alle bedrijven verplicht gesteld om een privacy-beleid voor hun werknemers op te stellen als ze in contact komen met vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie valt bijvoorbeeld de informatie die op het curriculum vitae van een sollicitant staat of e-mailadressen van klanten.

Opstellen privacy-beleid voor werknemers

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 7.000 respondenten uit 7 Europese landen waaronder Nederland, uitgevoerd in opdracht van kantoorspecialist Fellowes. In sommige branches gaat het opstellen van een document over de omgang met privacygevoelige informatie al wel goed. In de communicatie heeft slechts 5 procent van de werknemers nog geen beleid ontvangen en in de financiële dienstverlening is dit 11 procent.

Niet alle branches zijn inmiddels op de goede weg

Helaas blijkt ook uit het onderzoek dat sommige bedrijven serieus achterblijven. Branches die op dit moment nog grote stappen moeten zetten op gebied van privacy voorlichting en waarbij werknemers dus nog geen AVG-beleid hebben ontvangen zijn de auto-industrie (64%), horeca en reizen (53%) en handel (37%).

Het belang te voldoen aan de privacywetgeving

Hoewel de organisatie bij een kwart van de werknemers niet voldoet aan de AVG door het ontbreken van een privacy-beleid, vindt 81 procent van de respondenten het wel belangrijk dat andere bedrijven aan de AVG voldoen. Volgens Nederlandse werknemers moeten bedrijven hier dus nog hard aan werken. Dit is met name aan de directies, die volgens 20 procent verantwoordelijk is voor het voldoen aan de privacywetgeving.

Aandacht voor de omgang met gevoelige informatie

“Hoewel de hele organisatie goed moet letten op de omgang met privacygevoelige informatie, moet de kar wel getrokken worden”, duidt Hajo Hoekstra, directeur Benelux, Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland bij Fellowes. “Het is noodzakelijk dat er een beleid wordt dichtgetimmerd op papier, zodat werknemers precies weten wat er van hen verwacht wordt. Als dit niet zwart op wit staat, is het niet verwonderlijk dat de omgang met confidentiële documenten nog lang niet altijd zorgvuldig is. Ik vind het zorgelijk dat een privacy-beleid bij een kwart van de bedrijven nog ontbreekt en het is dan ook niet gek dat 17 procent van de werknemers nu aangeeft geen idee te hebben wie er verantwoordelijk is.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie