Naar inhoud

Bedrijven vaker geconfronteerd met inbreuk op handelsmerken

81 procent van de bedrijven is in 2018 geconfronteerd met een inbreuk op handelsmerken. Dat is bijna 10 procent meer dan in 2017. 40 procent heeft vorig jaar 1 tot 10 inbreuken meegemaakt, terwijl 22 procent aanraking is gekomen met 11 tot 20 gevallen. De belangrijkste gevolgen van inbreuk op een handelsmerk zijn verwarring bij de klant, reputatieschade aan het merk en verminderde klantloyaliteit en klantvertrouwen. Bijna driekwart van de bedrijven geeft aan juridische stappen te hebben ondernemen tegen schendende merken en nog eens 30 procent meldt een merknaam verplicht te hebben gewijzigd als gevolg van inbreuk.

Status ecosysteem handelsmerken

Dit leert een onderzoek naar de staat van het ecosysteem van handelsmerken onder 352 handelsmerkprofessionals uit interne en externe teams uit de Verenigde Staten van Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië. De studie is uitgevoerd in opdracht van CompuMark, een onderneming gericht op merkonderzoek en merkbescherming. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘The Trademark Ecosystem – Global perspectives on filing, infringement and common challenges’.

Ontwikkeling merkdepotlandschap

De respondenten geven aan dat ze inbreuken hebben meegemaakt voor diverse soorten handelsmerken, waaronder industrieel ontwerpen, namen in social media, bedrijfsnamen, webdomeinen, reclamecampagnes en online marktplaatsen. “Het merkdepotlandschap ontwikkelt zich snel”, aldus Jeff Roy, president bij CompuMark. “Zowel handelsmerkprofessionals als merken moeten zich aanpassen om het risico van potentiële inbreuk effectief te kunnen beperken. Het onderzoek laat zien dat zowel de merkdepotactiviteiten als de inbreuken toenemen, hetgeen de noodzaak voor meer efficiëntie en waakzaamheid versterkt bij het onderzoeken van nieuwe handelsmerken en het beschermen van bestaande handelsmerken.“

Efficiëntie door inzet technologie

Uit het onderzoek blijkt dat technologie wordt gezien als het belangrijkste element dat het proces van merkonderzoek en merkbescherming efficiënter kan maken. Dit wordt door 59 procent van de respondenten genoemd. Technologie is ook genoemd als een van de dingen die de start van het proces, namelijk het creëren van een merknaam, efficiënter kan maken – geselecteerd door 56 procent. Bovendien geeft een derde van de respondenten aan een toename bij het deponeren van niet-traditionele handelsmerken te zien, zoals reuk, beweging en kleur.

Bescherming van handelsmerken

“Het onderzoek toont aan dat technologie een grotere rol speelt in de ondersteuning van handelsmerkprofessionals bij het deponeren en beschermen van handelsmerken”, duidt Jeff Roy. “Dit wordt steeds belangrijker naarmate het ecosysteem van handelsmerken zich ontwikkelt en groeit. Het betekent namelijk dat handelsmerkprofessionals voortdurend worden geconfronteerd met uitdagingen als snelle marktintroductie, gebrek aan tijd, budgetproblemen en de toenemende dreiging van zakendoen in een wereldwijde markt.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ op CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie