Naar inhoud

Beelden evenementen ongekend populair op sociale media

Deze zomer zijn massaal foto's, selfies en video's van festivals op de sociale media geplaatst. Mede dankzij SAIL Amsterdam 2015 is vanaf de verschillende evenementenlocaties tweemaal zoveel beeldmateriaal gedeeld als vorig jaar. Het vijfjaarlijkse nautische evenement is kampioen op de sociale media met maar liefst 150 duizend berichten. De Gay Pride en Zwarte Cross zijn in opkomst en Lowlands heeft juist te maken met een terugval. Steeds vaker worden belevenissen op events naast Facebook en Twitter ook gedeeld via blogs of Instagram.

Toename beelden van festivals

Dit blijkt uit onderzoek van Coosto, leverancier van een analysetool voor sociale media. Bij festivals en evenementen ligt het aantal gedeelde foto’s en video’s op sociale media opvallend veel hoger dan normaal. Het algemene gemiddelde ligt op 18 procent. Liefst de helft van de 150 duizend berichten over SAIL Amsterdam 2015 bevat bijvoorbeeld een shot van enthousiaste bezoekers.

Verdubbeling ten opzichte van 2014

Alleen het nautische evenement levert zo al evenveel beeldmateriaal op als de Zwarte Cross, Lowlands, Pinkpop, Gay Pride en de Nijmeegse Vierdaagse van vorig jaar bij elkaar opgeteld. Dit jaar wordt ook bij die events veel beeldmateriaal gedeeld. Bij de Zwarte Cross bevat een derde van de berichten nu foto’s of video’s en bij Pinkpop, de Gay Pride en Nijmeegse Vierdaagse is dit een kwart.

Vooral Instagram en YouTube groeien

De kanalen waarop de berichten worden geplaatst verschuiven in populariteit. De groei voor evenementen zit hem vooral in Instagram, YouTube en blogs. Instagram bleek eerder al het meest vrolijke sociale netwerk te zijn en leent zich daarmee goed voor enthousiaste festivalfoto’s. Pinkpop heeft bijvoorbeeld veel profijt van hun groei op dit jongerenkanaal.

Ook toename Twitter en blogs

De Nijmeegse Vierdaagse heeft behalve Instagram ook het aantal blogs en YouTube-video's de laatste jaren relatief sterk zien groeien. De Gay Pride in Amsterdam heeft van alle evenementen juist de sterkste groei op Twitter. Lowlands profiteert niet mee van deze trend. Met name bloggers laten het festival, dat in 2015 voor het eerst in lange tijd niet uitverkocht was, de laatste jaren steeds meer links liggen.

Toepassing in marketing en veiligheid

Uit de enorme hoeveelheid data en beeldmateriaal die tegenwoordig bij events ontstaat, vallen als organisatie allerlei lessen te trekken”, aldus Rens Dietz, marketingmanager van Coosto. “Dat gaat verder dan alleen marketingdoeleinden. Zo geeft het ook inzicht in veiligheid. Denk aan het meten van sentiment van bezoekers en in kaart brengen van drukte op bepaalde terreinen. Dit is bij een groot evenement als SAIL bijvoorbeeld al intensief toegepast.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie