Naar inhoud

Behoefte aan inspiratie in het veranderde marketinglandschap

Marketeers in Nederland hebben door de coronacrisis extra behoefte aan inspiratie en houvast. De crisis is voor iedereen onverwacht ontstaan en de meerderheid geeft aan dat omzet en afzet onder druk komen te staan. Daarnaast is zichtbaar dat deze crisis van elke marketingprofessional een andere aanpak vraagt. Dit is volledig afhankelijk van de specifieke product-marktcombinatie. Voor eenieder is nu de vraag hoe je hiermee nu dient om te gaan. Op korte termijn zoeken de marketeers vooral naar inspiratie voor geschikte en gepaste marketingcommunicatie in deze crisissituatie. Op de lange termijn speelt het strategische vraagstuk hoe de actuele situatie het marketinglandschap verandert.

Dat blijkt uit een onderzoek dat Platform Innovatie in Marketing (PIM) in het eigen netwerk van marketingprofessionals heeft verricht. Het kennisnetwerk heeft daarvoor vier open vragen naar zijn leden gestuurd, met als specifieke doel te bepalen of de PIM-activiteiten nog aansluiten bij de nieuwe realiteit en op welke manier het platform de marketinggemeenschap ondersteuning kan bieden.

Houvast en inspiratie in de nieuwe realiteit

“Binnen no-time hadden we 90 antwoorden binnen van marketeers die de moeite hebben genomen om die open vragen uitgebreid en openhartig te beantwoorden”, vertelt PIM-bestuurslid Aljan de Boer. “Die openheid zie je normaal minder. Blijkbaar zijn de marketeers ook solidair naar hun vakgenoten en vinden ze het belangrijk inzichten te verzamelen en te delen met hun netwerk. Het duidt erop dat mensen niet alleen kennis zoeken, maar ook hun verhaal kwijt willen. Iedereen maakt iets mee dat nieuw en ongekend is. Er is een duidelijke menselijke behoefte om dat te delen. De respondenten bestaan voor 50 procent uit marketeers in dienstverband en 50 procent uit zelfstandigen en ondernemers. Toch is er een duidelijke lijn te vinden in de antwoorden.”

Korte termijn versus lange termijn

In de antwoorden zijn verschillende zaken zichtbaar die voor een groot deel van zakelijk Nederland gelden. Voor een enkeling neemt het werk namelijk toe, voor de meesten neemt het werk echter af. Werken vanuit huis is wennen, maar de routine komt er langzaam in. Daarnaast zijn er enkele specifieke marketingvraagstukken die de marketeers in Nederland momenteel bezighouden:

  • Korte termijn – Marketeers denken na over de vraag hoe zij vandaag hun marketingcommunicatie in moeten zetten. Welke boodschap via welke kanalen? Kansen en valkuilen liggen dicht bij elkaar. Wel of niet inhaken op de gevolgen van de coronacrisis en hoe dan? Hoe kun je dat authentiek en genuanceerd doen? Wat heeft nu waarde voor de doelgroep en hoe past dergelijke crisiscommunicatie nu en straks in de strategie en propositie? Moet je nu pas op de plaats maken of juist anticyclisch investeren in marketing? Wanneer is dat verstandig? En hoe doe je dat dan?
  • Lange termijn – Wat betekent de nieuwe realiteit voor de toekomst? Marketingprofessionals benaderen deze vraag op verschillende manieren. Er zijn organisaties en marketeers die de situatie gebruiken om kritisch naar hun langetermijnstrategie te kijken. Hoe veranderen de klanten? Moet je op zoek naar nieuwe verdienmodellen? Hoe transformeer je juist en tijdig?

“Wij hebben dit onderzoek vooral gedaan om te checken hoe de vlag erbij hangt bij onze leden en om te zien hoe we kunnen aansluiten met onze diensten”, duidt Aljan de Boer. “Aangegeven wordt dat marketingprofessionals willen horen hoe andere marketeers met deze thema's omgaan. Daar geven wij dan ook gehoor aan met onze sessies. Verder valt het ons als bestuur op dat er nu – drie weken in intelligente lockdown – nog erg naar de korte termijn gekeken wordt. Wij snappen dit, maar willen er ook voor zorgen dat deze schrikreactie in balans gebracht wordt met het strategisch denken over de lange termijn.”

Sparren over kansen tijdens de coronacrisis

Dit inzicht gebruikt PIM ook om zijn activiteiten op korte termijn aan te passen. De sessie 'Hoe reageren Chinese bedrijven' van het platform op 15 april 2020 is daar qua format en inhoud een voorbeeld van. Mark Greeven, professor innovation & strategy aan het International Institute for Management Development, deelt dan actuele best practices van het Chinese bedrijfsleven tijdens deze crisis. In online break-out-sessies gaan deelnemers vervolgens met elkaar in gesprek hoe zij deze kennis in hun eigen situatie kunnen toepassen. “Op deze manier komen we tegemoet aan de actuele informatiebehoefte van onze leden”, aldus Aljan de Boer. “Een aantal bestuursleden is ook bezig met een anderhalve-meter-economie-sessie in mei dit jaar, om de juiste richting en inspiratie te geven. We hopen zo een waardevolle bijdrage te blijven leveren aan het veranderende marketinglandschap.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie