Naar inhoud

Behoefte aan vakantie onder Nederlanders onverminderd groot

Het is voor alle weldenkende Nederlanders inmiddels wel duidelijk dat dit niet het moment is voor een reis, zelfs niet in eigen land. En dat is een geheel nieuwe ontwikkeling. In een samenleving zonder pandemie betekent Pasen namelijk ieder jaar de start van het recreatieseizoen. Maar momenteel is het ongewoon stil op de campings en recreatieparken in Nederland. Ook de zomervakantie komt voor velen in gevaar en uitstel wordt afstel. Dat neemt echter niet weg dat de reisbehoefte geheel is verdwenen – in tegendeel zelfs.

De overgrote meerderheid van de Nederlanders (86%) die vakantieplannen had, wil nog steeds op vakantie gaan zodra er weer een positief reisadvies is. De reisbehoefte is dus niet verdwenen door de coronacrisis. Opvallend is dat 39 procent het liefst naar Zuid-Europa reist zodra de beperkingen voorbij zijn. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van stedentripplatform time to momo.

Vrijwillige annulering vanwege coronavirus minimaal

Dat de reisbehoefte niet is verdwenen, blijkt ook uit de annuleringen. Slechts 12 procent van de Nederlanders die een reis gepland hadden, geeft aan niet meer te willen reizen vanwege het coronavirus en daarom zelf geannuleerd te hebben. 41 procent was genoodzaakt om te annuleren en 47 procent wacht de ontwikkelingen nog even af en zet daarmee nog geen streep door de vakantieplannen.

Zuid-Europa blijft populaire vakantiebestemming

Hoewel de berichten vanuit Spanje en Italië nog weinig positief zijn, is het opvallend dat 39 procent van de potentiële vakantiegangers bij voorkeur naar Zuid-Europa reist zodra de reisbeperkingen voorbij zijn. 26 procent kiest voor een vakantie in eigen land en 16 procent in één van de buurlanden van Nederland. De rest (19%) reist het liefst naar andere bestemmingen op de wereld zodra dat weer mogelijk is.

Positief reisadvies bepalend voor vakantieplannen

Van iedereen die graag weer op vakantie wil in 2020, geeft de grootste groep aan zich pas te willen oriënteren zodra de reisbeperkingen voorbij zijn. Maar de behoefte om er dan ook echt even tussenuit te gaan is groot. 44 procent wil straks een tot twee weken op vakantie, 21 procent zelfs langer dan twee weken. Zodra de officiële instanties aangeven dat reizen is toegestaan, geeft dat blijkbaar genoeg vertrouwen om weer op vakantie te gaan.

Reisbranche kijkt vooruit

De reisintentie is dus bij de meeste Nederlanders zeker niet verdwenen en dat biedt kansen voor de zwaar getroffen reisbranche, die op dit moment bezig is met een plan de campagne voor het moment dat de coronacrisis is bezworen. “Dat doen wij ook. Want zeker, dit is heel heftig. Maar ik geloof in de veerkracht van mensen”, vertelt directeur René Bego, directeur bij time tot momo. “We weten dat na een flinke crisis de reislust bij mensen gauw terugkeert. Voor nu is het zaak het hoofd koel te houden en plannen te maken voor het ogenblik waarop de reislust weer aanwakkert. Dan moeten wij er natuurlijk gewoon weer staan.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie