Naar inhoud

Bekende modemerken brengen collecties van gerecycled plastic

In toenemende mate raken bedrijven en consumenten doordrongen van de noodzaak stappen te ondernemen richting een duurzamere samenleving. Want niet alleen de opwarming van de aarde is een serieuze bedreiging voor de toekomst van de mensheid, dat geldt evenzeer voor de plastic soep die oceanen teistert. Bekende modemerken komen nu in actie door collecties te lanceren die gemaakt zijn van textiel dat duurzaam, 100 procent gerecycled en duurzaam is.

Gerecycled materiaal

Het bedrijf Waste2Wear, dat textiel maakt van gerecyclede PET-flessen, lanceert samen met zes grote modemerken herfst- en wintercollecties van 100 procent gerecycled materiaal. In totaal zijn ruim 2.000.000 plastic flessen gerecycled tot uiteenlopende textielproducten: van jassen en jurken tot bekleding van kinderwagens. De collecties zijn vanaf half augustus 2018 verkrijgbaar in Nederland en België. De nieuwe collecties zijn onderdeel van het WASTE2WEAR | Ocean Plastic Project. Dit project is een samenwerking tussen Chinese en Nederlandse universiteiten, bedrijven, en niet-gouvernementele organisaties om de plastic soep aan te pakken.

Vervuilende industrieën

“De mode-industrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld”, aldus Monique Maissan, chief executive officer van Waste2Wear. “Om écht impact te maken, moeten we de handen ineenslaan met grote spelers én transparant zijn over het productieproces. Deze samenwerking is een stap in de goede richting. Maar daarmee is de textielindustrie er nog niet. Wij willen de industrie inspireren door te laten zien dat je van plastic afval ook iets moois kunt maken. Zo dagen we de textielsector uit om koploper te worden in de strijd tegen plastic afval.”

Duurzaam textiel uit de oceaan

Vanaf half augustus 2018 zijn de nieuwe collecties met dameskleding, outdoor-kleding, kinderjassen en tassen van Claudia Sträter, Promiss, Expresso, Steps, wehkamp en Oilily verkrijgbaar. De kinderwagen van Joolz wordt in 2019 gelanceerd. De variatie in stoffen is groot. Het gaat in totaal om ruim 100.000 items die zijn gemaakt van gerecycled polyester (RPET). Van dit plastic is 30 procent uit de oceaan gevist en 70 procent van vuilstortplaatsen gehaald om zo te voorkomen dat het in de oceaan belandt. De stoffen zijn duurzaam, 100 procent gerecycled en milieuvriendelijk. Alle producten zijn te herkennen aan de Waste2Wear-tag waarop niet alleen staat hoeveel plastic flessen zijn verwerkt in één product. Maar ook hoeveel minder water, CO2-uitstoot en energie nodig is geweest om de RPET-stof te maken in vergelijking met niet-duurzaam polyester.

Actueel onderwerp

“De plasticvervuiling van oceanen is een actueel onderwerp”, stelt Maissan. “Wij zijn al meer dan 10 jaar bezig met de aanpak van dit probleem en zijn gespecialiseerd in het verwerken van gerecycled plastic. Met de nieuwe collecties van onze samenwerkingspartners in Nederland en België helpen we hen niet alleen om groener te opereren, maar faciliteren we ook de consument om een steentje bij te dragen aan het oplossen van dit probleem.”

Post consumer plastic

Waste2Wear is in 2007 opgericht door de Nederlandse textiel-engineer Monique Maissan. Inmiddels is het bedrijf actief in 9 landen en heeft het meer dan 100 medewerkers. Het creëert van post consumer plastic op een unieke en innovatieve manier 100 procent gerecyclede en milieuvriendelijke stoffen. De organisatie heeft vaste partners in de hele keten en kan absolute transparantie garanderen. Het bedrijf werkt onder meer samen met wehkamp, National Geographic, The Cookie Company, Claudia Sträter, Unilever en Joolz.

Schadelijke materialen vervangen

Het hoofdkantoor staat in China, de grootste vervuiler op het gebied van plastic. Het project is een initiatief van Waste2Wear en partners. Het initiatief wordt gesteund door het Nederlandse consulaat in Shanghai. De voornaamste doelen zijn onderzoeken wat voor een soort afval in het water terechtkomt, recyclen wat uit de oceaan en van de kust wordt gehaald en de schadelijke materialen vervangen.

Hele keten zwerfafval recyclen

“We willen de hele keten van zwerfafval – van begin tot eind – identificeren, reduceren en recyclen”, vertelt Maissan. “Daarvoor is de samenwerking tussen de Nederlandse bedrijven, Chinese niet-gouvernementele organisaties, de Donghua University en de TU Delft essentieel. De universiteiten helpen onder andere met onderzoek naar het soort afval en naar duurzame vervangers voor het plastic. Natuurlijk zouden we met zijn allen moeten voorkomen dat het plastic in zee terechtkomt. Of beter nog, dat het plastic überhaupt wordt geproduceerd. Maar daarvoor is óók een mentaliteitsverandering bij de consument nodig. Voorlopig proberen we om van het bestaande zwerfafval mooie producten te maken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie