Naar inhoud

Belang mediamonitoring erkend maar nog te weinig benut

Mediamonitoring wordt nog te weinig effectief ingezet als middel om goed te volgen waar en hoe er over de eigen organisatie en markt wordt bericht. Driekwart van de marketeers en hun directeuren in Nederland zegt het monitoren van de berichtgeving in de media over hun bedrijf belangrijk te vinden, maar slechts een kwart geeft aan er voldoende vanaf te weten. Dat is mede een gevolg van de opkomst van de sociale media, die het nieuws meer dynamiek en kleur geven.

Inspelen op nieuws en ontwikkelingen

Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Kantar TNS in opdracht van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Voor het onderzoek is uitgebreid gesproken met PR- en media-experts en is een kwantitatief onderzoek gehouden onder 121 marketeers en directeuren van bedrijven met twintig werknemers of meer. Daaruit komt onder meer naar voren dat mediamonitoring gezien wordt als instrument voor organisaties om tijdig op ontwikkelingen en nieuws in te spelen.

Mediamonitoring en analyse berichten

Die tijdigheid is des te belangrijker in een wereld waarin ontwikkelingen razendsnel gaan en sociale media, naast print en RTV-media, een steeds prominentere rol spelen in de dynamiek en kleuring van het nieuws. "Het ANP zit als persbureau en als zakelijk dienstverlener elk moment van de dag in het hart van het nieuws", zegt Guido van Nispen, CEO van deze organisatie. "We weten alles over mediamonitoring en de bijbehorende analyse.”

Nieuws en sentimenten scherp volgen

“Bovendien weten we hoe belangrijk het voor bedrijven en organisaties is om nieuws, trends en sentimenten rond eigen bedrijf, merk en sector scherp te volgen”, aldus Van Nispen. “Het is goed te constateren dat marketeers en directeuren die mening delen. Tegelijkertijd is het jammer te constateren dat het kennisniveau beperkt is. Maar daar kunnen wij als kennispartner ook iets aan veranderen.”

Kennis delen met bedrijven en organisaties

Gezien het belang enerzijds en de achterblijvende inzet anderzijds gaat het ANP de komende tijd extra middelen aanbieden om bedrijven en organisaties verder te helpen met hun mediamonitoring. “We delen onze kennis maar al te graag met onze klanten”, zegt Edwin de Groot, manager marketing & producties bij het bedrijf dat zich al sinds 1934 met nieuws bezighoudt. “Naast een whitepaper met de onderzoeksresultaten, webinars en kennissessie beschikken wij over informatiespecialisten die advies op maat kunnen geven.”

De onderhavige whitepaper kun je gratis aanvragen via de website van het ANP.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie