Naar inhoud

Belang mobile first en data-inzichten is steeds duidelijker

Wie in dit digitale tijdperk nog over een mobiele telefoon spreekt, tracht tevergeefs de voortgaande ontwikkelingen te ontkennen. Want tegenwoordig is de smartphone dé telefoon geworden, een apparaat dat een steeds belangrijkere rol in ons leven vervult. Zo maken consumenten in toenemende mate gebruik van applicaties om mobiele aankopen af te ronden: 47 procent van de mobiele aankopen gebeurt inmiddels via een app. Bovendien ligt de conversie in apps drie keer hoger dan de conversie in webshops.

Dit blijkt uit de ‘Global Commerce Review Q1 2018’ van IT-dienstverlener Criteo. De beoordeling is op de analyse van individueel browsegedrag en aankoopgegevens van de klanten van meer dan 5.000 retailers in meer dan 80 landen gedurende het eerste kwartaal van 2018.

Omnichannel-marketingstrategie

“De retail-industrie blijft evolueren en innoveren”, aldus Pepijn Breijder, managing director Benelux & Nordics bij Criteo. “Daarbij zien we specifieke trends steeds vaker voorkomen, met name waar het gaat om consumentenvoorkeuren voor apparaten en het browse- en aankoopgedrag. Retailers die een shopping-app hebben, zien dat deze voor een steeds groter deel van hun winst zorgt. Consumenten maken meer gebruik van hun telefoon om aankopen te doen. Het aankoopproces wordt versnipperd: consumenten oriënteren zich op verschillende apparaten en platformen voor ze tot een aankoop overgaan. Dat betekent dat bedrijven moeten werken aan een omnichannel-marketingstrategie, waarbij gekeken wordt naar de diverse voorkeuren van klanten.”

Inzichten uit data onmisbaar

Voor zo’n omnichannel-strategie zijn inzichten uit data onmisbaar. En dat is voor veel bedrijven een uitdaging, omdat zij geen enorme databerg tot hun beschikking hebben. Internationale spelers als Amazon bewegen zich richting de Nederlandse markt, beschikken over een gigantische hoeveelheid data en hebben zo een grote voorsprong op kleinere, lokale retailers. Criteo helpt deze retailers met het commerce marketing ecosysteem, een oplossing voor retailers om data te kunnen delen, zodat ze veel grotere datasets gebruiken. Bovendien gebruikt het CME intelligente technologie om de data te analyseren en met succes in te zetten.

Steeds complexere buyer journey

“Door samen te werken in een open ecosysteem, krijgen bedrijven eerlijke kansen en geven ze samen vorm aan de toekomst van commerce,” duidt Breijder. “Retailers moeten hun weg vinden in de steeds complexere buying journey van klanten. Het juiste inzicht in en gebruik van data helpt hen op weg bij het opzetten van de juiste omnichannel-strategie.” Het belang van zo’n strategie wordt onderstreept door de uitkomsten van het onderzoek. Retailers die online en offline data combineren, hebben meer dan vier keer zoveel verkoopgegevens tot hun beschikking om strategieën op te baseren. Bovendien zijn omnichannel-klanten goed voor 27 procent van het totale aantal verkopen, terwijl slechts 7 procent van de klanten omnichannel-klant is.

Creëren van gepersonaliseerde ervaringen

Door gebruik te maken van diverse verkoopkanalen, slim in te spelen op de groeiende trend van shopping-apps en data over verschillende platformen met elkaar te combineren, kunnen retailers optimaal profiteren van het veranderende retail-landschap. “De juiste omnichannel-marketingstrategie stelt zelfs relatief kleine ondernemers in staat een sterk gepersonaliseerde ervaring te creëren, die zich vertaalt in een optimale conversie naar transacties”, stelt Breijder. “Zo kunnen lokale retailers wedijveren met internationale spelers.”

Een dynamische wereldkaart voor een wereldwijd overzicht van de onderzoeksresultaten en aanvullende lokale inzichten vind je op de website van Criteo.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie