Naar inhoud

Belang van fysieke winkels blijft vooralsnog onverminderd groot

Net als in voorgaande jaren voorziet de Nederlandse consument dat hij de komende jaren duidelijk meer online gaat kopen dan nu het geval is. Waar in de eerste zes maanden van 2016 nog 22 procent van de consumentenbestedingen via internet ging, ligt dit percentage volgens de shoppende Nederlander in 2021 op 32 procent. Dit is een groei van meer dan 45 procent. Toch blijft het belang van fysieke winkel voorlopig nog groot. Met name de oudere generaties blijven voorlopig de winkelstraten bezoeken.

Verdere groei online aankopen

Dit blijkt uit onderzoek onder meer dan 5.000 consumenten van marktonderzoekbureau GfK in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. De groei van het online kanaal wordt mede veroorzaakt door de groeiende populariteit van mobiele apparaten. In de eerste helft van 2016 vond 8 procent van alle online aankopen plaats via een smartphone. Ten opzichte van dezelfde periode in 2015 betekent dit een groei van 66 procent.

Jongere generaties shoppen mobiel

Toch verwacht het merendeel van de consumenten dat zij over vijf jaar nog traditionele apparaten als desk- en laptops gebruiken voor aankopen via internet. De grootste verschuiving op dit gebied vinden we bij de jongere generaties. Zij geven wel bovengemiddeld aan dat de smartphone in 2021 hun voorkeur heeft voor het online kopen van producten en diensten.

Toename cross-border shoppen

Dankzij internet weten ook steeds meer Nederlandse e-shoppers de weg naar buitenlandse winkels te vinden. Het zogenaamde cross-border shoppen wordt steeds populairder en dit blijkt wel uit het totaalbedrag dat Nederlandse e-shoppers op anderstalige websites uitgaven. In 2015 lag dit op € 513 miljoen, wat een stijging van 31 procent betekende ten opzichte van het voorgaande jaar. Vooral het aandeel consumenten dat weleens een aankoop heeft gedaan bij een Aziatische webshop is in een jaar tijd aanzienlijk gestegen. Waar in 2015 nog 24 procent een aankoop via een webshop uit Azië had gedaan, is dit percentage in 2016 opgelopen tot 34 procent.

Vertrouwen in fysieke winkels

De sterke groei van het online kanaal houdt allerminst in dat de consument al afscheid heeft genomen van fysieke winkels. Sterker nog, de winkelstraten en -centra blijven naar verwachting ook in de nabije toekomst een belangrijke rol spelen in het leven van de Nederlandse shopper. Zo verwacht 61 procent van de consumenten dat zijn of haar bezoek aan winkelgebieden en stadscentra niet verandert binnen vijf jaar. Hierbij is de aanwezigheid van zowel (grote) winkelketens en kleinere zelfstandige winkels in deze gebieden een must volgens het gros van de ondervraagden.

Obstakels bezoek aan winkelcentra

Toch zijn er verschillende obstakels die Nederlanders ervan weerhouden om hun aankopen in lokale winkelgebieden te doen. Van de ondervraagde consumenten ziet bijvoorbeeld 55 procent op tegen de almaar stijgende parkeerkosten en 35 procent vindt dat de bereikbaarheid nogal eens te wensen overlaat. Daartegenover staan de verschillende technologische innovaties die het shoppen in een fysieke winkel gemakkelijker en leuker maken. Denk hierbij aan het zelf scannen en afrekenen en de slimme betalingsmogelijkheden, waaronder contactloos betalen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie