Naar inhoud

Belangrijke rol lokale media in gemeenteraadsverkiezingen

Vandaag mogen de kiesgerechtigde Nederlanders niet alleen naar de stembus om hun mening te uiten over de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, een wet die door fervente tegenstanders ook de Sleepwet wordt genoemd. In 335 gemeenten mogen de burgers ook de leden van de gemeenteraad kiezen. Ondanks de vele sombere geluiden over de lokale en regionale journalistiek spelen lokale media een belangrijke rol in aanloop naar deze gemeenteraadsverkiezingen.

Dat blijkt uit de eerste resultaten van een grootschalig onderzoek dat het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek uitvoert rondom de gemeenteraadsverkiezingen.

Eerste onderzoeksresultaten

De eerste onderzoeksresultaten laten zien dat lokale media belangrijker zijn dan ooit. In negen gemeenten is kiezers gevraagd welke media zij gebruiken om zich te informeren. Zij geven aan dat lokale media een belangrijke bron van informatie zijn in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Vooral in kleinere gemeenten zoals Langedijk en Bunschoten vervullen huis-aan-huisbladen een rol van betekenis voor de inwoners. In Almere speelt het huis-aan-huisblad eveneens een prominente rol. Naast de plaatselijke kranten worden ook omroepen intensief gevolgd. In Roermond en Bunschoten zijn de omroepen dominant in het mediagebruik.

Lokale verkiezingen gaan over zorg en veiligheid

De kiezers in de onderzochte gemeenten vinden ‘zorg’ en ‘veiligheid’ de belangrijkste thema’s van de campagne, naast de specifieke lokale problemen. Het thema ‘wonen’ speelt in de steden Amsterdam en Rotterdam een belangrijke rol, terwijl de andere onderzochte gemeenten hun eigen problemen kennen: de gemeente Enschede kampt met ‘zwerfafval’, Langedijk staat voor een ‘gemeentelijke hervorming’ en ondernemers in Smallingerland schreeuwen om een ‘koopzondag’.

De invloed van berichtgeving op stemgedrag

In dit onderzoek wordt naast mediagebruik ook gekeken naar nieuwsaanbod en stemgedrag. Het onderzoek geeft inzicht in de rol die lokale media spelen bij de verkiezingen, hoe lokaal nieuws wordt geconsumeerd en in hoeverre media en mediagebruik van invloed zijn op stemgedrag. Hierbij worden negen gemeenten onderzocht: Amsterdam, Rotterdam, Enschede, Nijmegen, Almere, Smallingerland, Bunschoten, Langedijk en Roermond. Het onderzoek wordt in meerdere fases uitgevoerd en schetst na de verkiezingen een uitvoerig beeld van de relatie tussen nieuws plus nieuwsgebruik en stemgedrag.

Lancering onderzoeksplatform #GR18

De eerste onderzoeksresultaten en uitgebreide dossiers per onderzochte gemeente zijn te vinden op de website van het SVDJ. De komende weken worden op dit platform alle resultaten gepubliceerd. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek in samenwerking met LJS Nieuwsmonitor, Vrije Universiteit Amsterdam en Hogeschool Windesheim.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie