Naar inhoud

Beleving Tour de France verbeterd door nieuwe generatie digitale technieken

Terwijl de voetbalfan zijn dagen slijt met een oranjeloos EK, verheugt de wielerliefhebber zich op de start van de Tour de France morgen op Mont Saint-Michel. De grootste wielerwedstrijd ter wereld heeft met Tom Dumoulin, Wilco Kelderman, Bauke Mollema en Wout Poels dan ook Nederlandse deelnemers die een rol van betekenis kunnen spelen. Bovendien wordt de beleving voor de toeschouwers verder verbeterd door een nieuwe generatie digitale technieken en applicaties.

Digitale totaalervaring

Deze week hebben de digitale dienstverlener Dimension Data en de wedstrijdorganisatie Amaury Sport Organisation (A.S.O.) bekendgemaakt dat zij hun platform voor de analyse van big data, dat tijdens de Tour de France 2016 realtime informatie gaat verstrekken aan kijkers, verslaggevers en ploegen, aanzienlijk hebben verbeterd. De grote innovatie is Race Center, een webapplicatie op het cloudplatform van de IT-dienstverlener die samen met de organisatie is ontwikkeld. Deze applicatie combineert live wedstrijdgegevens, video, foto's, feeds op sociale media en wedstrijdcommentaren. Hij is gekoppeld aan een nieuwe live tracking-website die kijkers een digitale totaalervaring biedt die verder gaat dan de wedstrijdverslagen op televisie.

Gedetailleerde wedstrijdinformatie

Race Center wordt de kern van de digitale activiteiten van de organisatie voor de Tour de France. De live tracking-website toont hoe de realtime verzameling van big data, analysecapaciteiten en digitale platforms van de IT-dienstverlener zich in de afgelopen 12 maanden hebben ontwikkeld. Kijkers kunnen straks veel rijkere, gedetailleerdere informatie krijgen over elk van de 198 wielrenners in de 22 deelnemende ploegen, waaronder snelheid, afstand tussen renners, samenstelling van de pelotons in de wedstrijd, windsnelheid, windrichting en andere weersomstandigheden.

Continue communicatie

Veel van de nieuwe technologieën waarmee is proefgedraaid tijdens de vorige editie van de Tour, zijn nu productierijp en zijn over de hele linie fors verbeterd. De telemetriesensoren die onder het zadel van alle renners worden geïnstalleerd en voor de overdracht van live gegevens zorgen, hebben dit jaar een tienmaal beter zendbereik. Dat betekent dat er veel minder onderbrekingen en hiaten in de data zullen voorkomen en een zo goed als naadloze, continue communicatie gedurende de hele wedstrijd mogelijk is.

Samenwerking en gegevensintegratie

Ook de truck voor big data is verbeterd en vergroot om plaats te bieden aan de verschillende teams voor televisie-graphics, wedstrijdcoördinatie, data-acquisitie en data-analyse die verantwoordelijk zijn voor de levering van de complete end-to-end data-oplossing tijdens de Tour de France 2016. Dit is een van de grootste veranderingen ten opzichte van het vorige jaar, toen alle teams apart werkten, en een verdere stap op weg naar meer samenwerking en gegevensintegratie die mogelijk wordt door de nieuwe technologische ontwikkelingen.

Realtime enhanced verhaal

Dankzij de verbeteringen die we dit jaar hebben geïmplementeerd, kunnen we realtime een rijker, meer 'enhanced' verhaal vertellen”, verklaart Adam Foster, directeur Sports Practice van de Dimension Data Group. “Daarmee krijgen kijkers, de media, wielerfans en verslaggevers inzichten in aspecten van de sport die tot nu toe niet beschikbaar waren. We werken dit jaar met een veel breder palet, waardoor we toegang hebben tot relevantere wedstrijdgegevens, onder meer over routes, renners en actuele weersomstandigheden. En het is echt fantastisch dat we dit jaar al deze informatie aan A.S.O. kunnen leveren via een digitaal platform. Dit voegt extra waarde toe aan de gegevens en biedt nieuwe mogelijkheden om kijkers te trekken. We bereiken zo rechtstreeks een generatie van jongere kijkers die helemaal gericht zijn op nieuwe technologie, zoals sociale media en live video.”

Intuïtieve, toegankelijke interface

Tour-directeur Christian Prudhomme voegt hieraan toe dat het gezien de ongekende groei van diverse sociale kanalen, zoals Instagram, Twitter, Facebook en live video tijdens de Tour van vorig jaar onontkoombaar was dat zij deze technologieën zouden omarmen en optimaal zouden inzetten om de kijkers van nu te bereiken. “De Tour de France is een topevenement in een moderne wereld. Het spreekt dus vanzelf dat we onze kijkers toegang bieden tot zoveel mogelijk content, entertainment en analyses via de media die zij dagelijks gebruiken. We hebben samen met Dimension Data gewerkt aan nieuwe manieren om onze miljarden kijkers te blijven boeien, en we vinden het geweldig dat we het resultaat van onze inspanningen nu kunnen laten zien via Race Center. Ik ben ervan overtuigd dat de verslaggeving over de Tour de France veel beter en aantrekkelijker wordt nu via een intuïtieve, toegankelijke interface een schat aan realtime videobeelden, sociale mediaberichten en live wedstrijdinformatie beschikbaar is. Het zal een onmisbaar onderdeel worden van de Tour, het grootste live televisie-evenement ter wereld.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie