Naar inhoud

Beleving Tour de France verrijkt door machine learning

Vandaag start in Düsseldorf het grootste wielerspektakel ter wereld: de Tour de France. Dit evenement zorgt ieder jaar voor een opleving van de kijk- en luistercijfers van de televisie en radio. Met de live ervaring onderscheiden de traditionele media zich namelijk van de hedendaagse videocontentplatformen. Door de toepassing van machine learning krijgen de wielerfans dit jaar nog meer koersinzichten voorgeschoteld.

Machine learning in data-analyseplatform

De Amaury Sport Organisation (ASO), de organisator van de Tour de France, en Dimension Data, de officiële technologiepartner van de wielerwedstrijd, willen dit jaar door de toepassing van machine learning-technologieën de Tour-ervaring van wielerfans over de hele wereld verder verrijken. Daarvoor zijn in data-analyseplatform dat gebruikt wordt, naast die nieuwe technologieën ook complexe algoritmes opgenomen.

Voorspellende analysetechnologieën

Die algoritmes combineren live en historische koersgegevens om nog diepgaandere inzichten te geven in de loop van de koers. Daarnaast bieden individuele profielen van de renners betere inzichten in de omgeving waarin en de omstandigheden waaronder de renners het best presteren. Als onderdeel van een nieuwe proef wordt dit jaar de rol van voorspellende analysetechnologieën onderzocht om de waarschijnlijkheid van verschillende koersscenario's te beoordelen, bijvoorbeeld of het peloton ontsnapte renners tijdens bepaalde fases van de koers gaat inhalen.

Aantrekken digitaal onderlegde fans

“Naarmate meer technologie wordt ingevoerd in de sport, verandert de kijkervaring en neemt de populariteit ervan toe”, aldus Scott Gibson, group executive digital practice bij Diemension Data. “Interessant is de manier waarop we helpen om een nieuwe generatie digitaal onderlegde fans aan te trekken. Geavanceerde technologieën, zoals machine learning, bieden nieuwe mogelijkheden om de inzichten te creëren waar deze fans om vragen.”

GPS-transponders onder wielerzadel

De kern van de oplossing voor live tracking en data-analyse bestaat uit GPS-transponders die worden bevestigd onder het zadel van elke fiets. De verzamelde data van deze transponders worden gecombineerd met externe data over de routegradiënt en de weersomstandigheden van dat moment. Hiermee zijn inzichten te creëren, zoals de live snelheid en de locatie van individuele renners, de afstand tussen renners en de samenstelling van groepen binnen de koers. Dit jaar creëert en analyseert de oplossing meer dan 3 miljard datapunten tijdens de 21 etappes van de Tour, veel meer dan de 128 miljoen datapunten van vorig jaar.

Wielerevenement intensief meebeleven

“Onze volgers willen dit evenement intensief meebeleven”, stelt Christian Prudhomme, de directeur van het wielerevenement. “Ze zijn actiever via social media dan ooit tevoren en willen een live en meeslepende tweedeschermbeleving tijdens de Tour. Technologie stelt ons in staat om een geheel andere ervaring van de wielerronde te creëren.”

Geografische flexibiliteit door gebruik cloud

De verbeterde Tour de France-oplossing maakt gebruik van een volledig cloudgebaseerd, gevirtualiseerd datacenter dat schaalbaarheid biedt, waardoor er minder mensen ter plaatse nodig zijn. De cloud zorgt ook voor geografische flexibiliteit, omdat de oplossing hierdoor overal ter wereld te beheren is. Dit jaar werken de technische teams samen op vier continenten via hyper-connected mobiele samenwerkingshubs die zijn uitgerust met de nieuwste digitale en virtuele werkplektechnologieën.

Enkele statistische gegevens Tour de France

Enkele statistische gegevens van de Tour de France:

  • 198 renners in 22 teams genereren meer dan 150 miljoen geospatiale en omgevingsdatalezingen op de route van 3.540 km;
  • de live-tracking website van de Tour de France, met in 2016 gemiddeld 2.000 paginaverzoeken per seconde, is dit jaar verbeterd en kan nu 25.000 paginaverzoeken per seconde aan;
  • in 2016 was er 6.100 uur aan tv-uitzendingen in 190 landen verspreid over 100 kanalen over de hele wereld; dit jaar neemt het aantal tv-uitzendingsuren toe van 80 in 2016 tot 105 en wordt de wielerronde uitgezonden vanaf de eerste kilometer van elke etappe;
  • cybersecurity is een topprioriteit voor de Tour de France; tijdens de koers van 2016 signaleerde het cloudgebaseerde beveiligingssysteem 1.409.769 verdachte toegangspogingen die werden geblokkeerd.

De digitale race van de Tour de France

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie