Naar inhoud

Beleving van de medewerkers in België en Nederland ligt hoog

Als een goede klantbeleving begint bij een goede medewerkersbeleving, zit het in Nederland wel snor. Ruim 70 procent van de Nederlandse werknemers is namelijk trots op het werk dat wordt gedaan. Daarmee doet dit land het een stuk beter dan de omringende landen. In Engeland (64,5%), Duitsland (64,1%) en Frankrijk (57,1%) zijn werknemers minder trots op hun werk. Alleen in België zijn de medewerkers iets trotser met 80 procent.

Dit blijkt uit een onderzoek dat begin 2020 is uitgevoerd door de Antwerp Management School in samenwerking met het onderzoeks- en adviescollectief Indiville, de HR-dienstverlener SD Worx en de Belgische zakenkrant De Tijd. Aan de studie hebben 3.870 werknemers van allerlei grote en kleine bedrijven in diverse sectoren deelgenomen. De onderzoeksdeelnemers zijn afkomstig uit België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

De Britten zijn het minst tevreden met hun werk

De COVID-19-pandemie schept ontegenzeggelijk bijzondere en uitdagende werkomstandigheden. Wat er zich in de nabije toekomst op de arbeidsmarkt zal afspelen, is moeilijk te voorspellen. Uit het onderzoek blijkt wel dat Nederlanders trots zijn op hun baan. Trots zijn op wat wordt gedaan, is één ding. Maar zijn ze dan ook tevreden met hun huidige baan? Nederlandse werkgevers mogen zich gerust eens op de borst kloppen, want het antwoord luidt bijna volmondig ‘Ja’.

67 procent van de Nederlanders is namelijk tevreden met zijn baan. Daarbij is zelfs een op de vijf heel tevreden. Trots zijn op je werk leidt dus ook tot tevredenheid. Hier doet Nederland het eveneens opmerkelijk beter dan de omringende landen. De Belgen lopen voorop en de Britten en Noord-Ieren scoren het minst goed. In het Verenigd Koninkrijk is 53 procent van de medewerkers tevreden tot heel tevreden. Duitsland (62,6%) en Frankrijk (56,8%) vertoeven in de middenmoot.

“Die hoge scores betekenen dat veel medewerkers een sterke verbinding voelen met hun werk”, duidt Ans De Vos, hoogleraar next generation work aan de Antwerp Management School. “Dit wijst op een hoge intrinsieke motivatie. Het verklaart wellicht ook waarom het plotseling gedwongen thuiswerken voor veel werknemers moeilijk is geweest. Wanneer de werkomgeving meer is dan de plek waar je elke werkdag naartoe gaat maar tevens betekenis geeft aan wie je bent, komt gedwongen thuiswerk – en zeker technische werkloosheid – extra hard aan.”

Meer dan helft Nederlanders bruist van de energie op werk

Trots én tevreden, dat wil dus ook zeggen dat Nederlanders graag werken. De onderzoeksresultaten bevestigen dat. In Nederland is 66 procent enthousiast over zijn werk en 53 procent bruist van de energie op het werk. Dat is het bewijs dat heel wat werkgevers er echt in slagen om een aangenaam werkklimaat te creëren.

Qua enthousiasme blijft Nederland Duitsland (54,6%), Frankrijk (53,9%) en het Verenigd Koninkrijk (52,7%) voor. De Britten en Noord-Ieren bruisen ook het minst van de energie op hun werk. Slechts een op de drie gaat in dat koninkrijk dagelijks met een opgeladen batterij naar het werk.

“Nederland doet het zeer goed als je het vergelijkt met de omringende landen”, stelt Mark Bloem, algemeen directeur bij SD Worx Nederland. “Het land haalt indrukwekkende cijfers en die bevestigen een trend die we eerder hebben opgemerkt: de werktevredenheid bij Nederlandse werknemers heeft nooit zo hoog gelegen in de afgelopen tien jaar. Werktevredenheid wordt bepaald door verschillende factoren zoals de werkzekerheid, de werkzaamheden en de werkomstandigheden. Het is nu wel de vraag hoe de coronacrisis dit beïnvloedt.”

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie