Naar inhoud

“Benader je toekomstige werknemer als een klant”

Het binden van de juiste medewerkers aan je organisatie is juist in tijden van verandering een cruciale factor. De digitale transitie zorgt onafwendbaar voor de verdwijning van banen door de automatisering van processen. Maar die digitalisering schreeuwt ook om menselijke krachten die de weg weten in die overvloed voor technologische innovaties. Het is dan ook zaak voor bedrijven en instellingen die talenten op een klantvriendelijke manier te benaderen en te behandelen.

Vinden en behouden van talent

Het vinden en behouden van talent staat dan ook bovenaan het lijstje met prioriteiten van de HR-professionals in Nederland. En juist het automatiseren van de HR-afdeling helpt daarbij. Op meerdere manieren. Dit blijkt uit het ‘Nationaal HR Onderzoek 2016’, een onderzoek van softwareleverancier Unit4 in samenwerking met mediabedrijf Reed Business Information naar de stand van zaken onder Nederlandse HR-professionals op het gebied van automatisering.

Goede bereikbaarheid vanuit mobiel platform

Bij het werven van mensen is het belangrijk dat je goed toegankelijk bent vanuit verschillende platformen, ook mobiel. Dit geldt ook voor je vacaturesite. Kandidaten moeten je makkelijk kunnen vinden en bereiken. Haal bovendien alle overbodige handelingen uit het proces. Door dit optimaal uit te voeren, verlaag je de drempel om te solliciteren. Hiermee onderscheid je je als bedrijf en maak je jezelf aantrekkelijk voor nieuw talent.

Software helpt bij het vinden van talent

Zijn er eenmaal een hoop sollicitaties, dan is het zaak de juiste kandidaten eruit te halen. Ook dat kun je deels automatiseren. Er bestaat intelligente software die de sollicitanten matcht aan het profiel. De HR-medewerker hoeft dan niet alle cv’s door te nemen. Zo zijn er alles-in-een-oplossingen voor een efficiënt werving- en selectieproces. De HR-afdeling kan zich daardoor bezighouden met de meer inhoudelijke kanten van het werk, zoals talentmanagement.

Apps en tools

Privé maken mensen gebruik van verschillende apps en tools om informatie op te vragen of dingen te regelen. Daarmee worden verschillende handelingen overbodig of eenvoudiger. Maar op de werkvloer is die ontwikkeling vaak nog niet doorgedrongen en doet de medewerker een stapje terug. Kan hij zijn tandartsrekening thuis met een foto via een app declareren, op het werk geldt vaak dat hij zijn bonnetjes aan een in te vullen formulier moet hechten. En kan hij zijn banksaldo dankzij de cloud altijd en overal inzien, zijn verlofsaldo is niet thuis op de bank te openen met zijn mobiele telefoon. Toch onhandig als hij net bezig is met zijn vakantieplannen.

Klantgericht denken

Veel HR-organisaties opereren nog steeds als personeelsadministraties, terwijl ook zij klantgericht zouden moeten werken. Door je medewerker als klant te benaderen, verhoog je zijn tevredenheid. De inzet van technologie draagt daaraan bij en zorgt er ook voor dat de HR-afdeling zich kan richten op andere werkzaamheden. Als werkgever straal je bovendien modern werkgeverschap uit. Dit draagt in hoge mate bij aan je corporate branding. En daardoor aan het vinden en ook behouden van talent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie