Naar inhoud

Benchmarkonderzoek naar Nederlandse digital agencies gestart

Nederland kent een rijkgekleurd palet aan digital agencies . Om dit landschap in kaart te brengen is managed hosting provider True in samenwerking met branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) en uitgeverij IDG een onderzoek gestart naar de huidige staat van deze bureaus. De verwachting is dat een optimale samenwerking tussen de opdrachtgever en het bureau een voorspellende factor wordt voor succes.

Aan het onderzoek doen inmiddels ruim digital agencies mee. Deze bureaus houden zich bezig met – een combinatie van – disciplines zoals strategie en advies, branding en identiteit, design van user experience (UX) en user interface (UI), development of online marketing. Over het algemeen zijn de bedrijven betrokken bij de strategie en de ontwikkeling van digitale producten en diensten zoals websites, e-commerce-omgevingen en applicaties. Zij werken doorgaans samen met uiteenlopende organisaties van middelgrote bedrijven tot grote corporates.

Digital agencies in beeld

“Met het onderzoek willen we in kaart brengen hoe het ervoor staat in het rijkgevulde landschap van digital agencies in Nederland “, zegt Sjors van Santen, webspace marketing lead bij True. In het onderzoek wordt onder andere gevraagd naar de verwachte groei, het aantal personeelsleden, de relatie tussen de klant en de opdrachtgever, de technologie en de innovatie, de interne efficiëntie en de binding en het behoud van digitaal talent.

True is marktleider op het vlak van managed hosting & cloud services voor digital agencies. In 2015 heeft het bedrijf ook een onderzoek naar de staat van deze bureaus. Een belangrijke trend toen was de verschuiving van traditioneel web-ontwikkeling naar strategisch partnerschap, zodat bureaus de strategische partner werden voor de digitale transformatie in de breedste zin van het woord.

“We verwachten dat een optimale samenwerking tussen opdrachtgever en bureau een voorspellende factor wordt voor succes”, duidt Sjors van Santen. “We horen bijvoorbeeld al jaren verhalen dat er intensief wordt samengewerkt tussen de opdrachtgever en het bureau met agile-methodieken zoals scrum. Opdrachtgevers op hun beurt wegen steeds weer af welke kennis ze in-house willen hebben en welke kennis ze extern kunnen halen. We zijn daarom reuzebenieuwd naar de allernieuwste trends.”

Opkomende technologie

“Vanuit onze positie als hosting & cloud service provider zien we dat digital agencies al jaren onderhevig aan een constante stroom aan verandering, waar technologie een belangrijke rol in speelt”, vertelt Sjors van Santen. “We zien ook deze bureaus vaak behoren tot de early adopters van nieuwe technologieën. De opdrachtgever verwacht op zijn beurt dat het bureau op het gebied van digitale innovatie vooroploopt, want die voorsprong komt weer ten goede aan de opdrachtgever.”

In het onderzoek is daarom ook uitgebreid aandacht voor inzet van technologie zoals voice search, augmented reality, artificial intelligence, machine learning, internet of things, chatbots en de fundamentele technologie die hierbij belangrijk is, zoals public & hybrid cloud, continuous integration & development, Kubernetes en containertechnologie. “We zijn benieuwd hoeveel vraag er naar dit soort technologie is vanuit de opdrachtgever en welke baanbrekende oplossingen bureaus bedenken”, aldus Sjors van Santen.

Inzet van talent

“Een andere belangrijke trend die onderzocht wordt, heeft te maken met het vinden en behouden van bekwaam digitaal talent. We horen binnen ons netwerk dat dit een van de grootste uitdagingen is en blijft blijven de komende jaren”, geeft Sjors van Santen aan. “Branchevereniging DDA heeft deze uitdaging dit jaar onderstreept bij de presentatie van de jaarcijfers. In het onderzoek vragen we daarom naar de maatregelen die digital agencies ondernemen om talent aan te trekken en te behouden, maar ook of bedrijven ervoor kiezen om bepaalde kennisgebieden uit te besteden of uit het buitenland aan te trekken.”

Op dit moment worden alle onderzoeksgegevens verzameld. Meedoen aan het onderzoek is nog mogelijk via de website van het benchmarkonderzoek.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie