Naar inhoud

Beoogde klantenservice van de toekomst gelanceerd

Altijd direct antwoord krijgen op je vraag aan de klantenservice, het klinkt te mooi om waar te zijn. Maar een Nederlandse start-up beoogt dat wel te bereiken met een innovatief klantenserviceplatform. Met behulp van kunstmatige intelligentie willen ze hiermee de wereld van klantenservice opnieuw uitvinden. Het platform draagt de naam Watermelon Messenger en de jonge ondernemers heten Alexander Wijninga en Charl Haas.

Watermelon versus WhatsApp

Het is niet de eerste keer dat de twee ondernemers klantenservice onder handen nemen. In 2015 werd Watermelon gelanceerd als tool waarmee bedrijven WhatsApp voor hun klantenservice konden gebruiken. Dat bleek een gat in de mark. Bedrijven als de Belastingdienst, Randstad en Heineken werden al snel klant. Het succes ging niet onopgemerkt voorbij aan WhatsApp. De berichtendienst sommeerde de onderneming te stoppen met het product. In juli 2016 leidde dit een faillissement.

Eén platform voor alle communicatie

Ondanks deze tegenslag, bleven Wijninga en Haas overtuigd van hun visie om klantenservice toegankelijker te maken. Kort na het faillissement begonnen ze met het ontwikkelen van het nieuwe platform. Met deze nieuwe tool kunnen bedrijven vanuit één overzichtelijk dashboard communiceren via Facebook Messenger, Telegram, chat en e-mail. Later worden daar ook Skype, Line, Twitter, Instagram, WeChat en – zodra er een officiële API beschikbaar is – WhatsApp aan toegevoegd.

Klantenservice van de toekomst

Uniek aan het klantenserviceplatform noemen de twee ondernemers de chatbot-technologie. Een geautomatiseerde medewerker kan klanten snel te woord staan en honderden vragen tegelijk beantwoorden. Dit geeft gewone klantenservicemedewerkers de kans om klanten die wel menselijk contact nodig hebben sneller te woord te staan. Lange wachttijden moeten daarmee voorgoed verdwenen zijn. In het laatste halfjaar van 2016 zijn al verschillende kunstmatige intelligente chatbots gemaakt voor organisaties zoals Randstad, De Zaak en UWV.

De freemium bètaversie van Watermelon Messenger is vanaf 1 februari 2017 beschikbaar. Een account aanmaken kan op de website van Watermelon.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie