Naar inhoud

Beperkt klantinzicht leidt tot onnodig hoge incassokosten

Het gebruik van klantdata kan tot directe financiële resultaten leiden. Want C-level-managers en directieleden maken onnodig hoge incassokosten. Vier op de tien (42%) geven aan dat deze betalingskosten voor hun bedrijf zijn gestegen. Voor driekwart hiervan is dit een stijging van 1 tot 10 procent, voor een kwart zelfs 11 tot 20 procent. Hoewel inzicht in klantgegevens en klantgedrag helpt om deze kosten in te perken en betalingsrisico’s als fraude te minimaliseren, maken weinig directieleden er gebruik van. Slechts iets meer dan een kwart (27%) gebruikt data en analytics om incassorisico’s te beperken.

Klantgegevens en klantgedrag

Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Forrester Consulting in opdracht van kredietinformatieverstrekker Experian. In onze snelle economie is risicobeheer essentieel voor het beperken van winstverlies. Negen op de tien C-level-managers en directeuren (90%) zijn van mening dat het gebrek aan klantdata directe impact heeft op de winstgevendheid van hun organisaties. Driekwart van hen (77%) ziet inzicht verkrijgen in klantgegevens en -gedrag dan ook als hoge prioriteit.

Klantvriendelijke betaalervaring

Op de juiste manier schuld innen betekent niet alleen dat er achter geld moet worden aangegaan. Bedrijven moeten bijvoorbeeld het verschil kennen tussen een klant die vergeten is om de betaling te doen en een klant die achterloopt op een paar betalingen, maar ook tussen een fraudeur en iemand die structureel te maken heeft met financiële problemen. Wanneer je deze verschillen kent, kun je klanten een op maat gemaakte, gepaste en klantvriendelijke betaalervaring bieden.

Gebruik van elk klantcontact

“Elk klantcontact is een mogelijkheid om een relatie te versterken”, zegt Simon van Noort, head of commercial strategy bij Experian. “Dat geldt zelfs als omstandigheden minder prettig zijn, zoals bij schuldinning. Afhankelijk van hun vermogen om klantomstandigheden te begrijpen, kunnen organisaties dit proces effectief benaderen. Ons nieuwe platform biedt bedrijven inzicht in klantdata, waarmee ze kunnen zorgen voor een eerlijke en efficiënte klantervaring. Het helpt het consumentengedrag te voorspellen, te anticiperen op veranderingen, risico’s te beperken en strategische besluitvorming te stimuleren – en is altijd conform de laatste wet- en regelgeving.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie