Naar inhoud

Bereik van influencers niet bepaald door het aantal volgers

In de wereld van de influencers wordt graag gekoketteerd met het aantal volgers. Maar kwantiteit is geen maatstaf voor kwaliteit, zeker als geen voorziening is opgenomen voor dubieuze volgers. In influencer-marketing dient daarom meer aandacht te zijn voor de daadwerkelijke betrokkenheid met de achterban. Opvallend is overigens dat vrouwelijk influencers vaker sjoemelen met de volgersaantallen dan hun mannelijke collega’s dan wel concurrenten. Interieur-bloggers hebben daarentegen de minste fake followers.

Dit zijn enkele van de bevindingen die de medewerkers van influencer-marketingplatform Join hebben gedeeld bij de lancering van hun Profile Health-algoritme. Met dit algoritme wordt het inzichtelijk hoe de follower base van een influencer is opgebouwd. Ook biedt het inzicht of en hoe veel nepvolgers in die base zitten.

Fake followers

In de wereld van influencer-marketing zijn fake followers niets nieuws. Gehaaide gebruikers kunnen door middel van software of gekochte volgers en likes van bots hun statistieken verbloemen. De markt staat echter niet stil. “De metrics die er echt toe doen zijn de afgelopen jaren sterk veranderd”, stelt Paolo Martorino, chief executive officer bij Join. “Het aantal volgers van de influencer wordt niet meer klakkeloos als het bereik gezien. Ook is de betrokkenheid van de influencer met zijn of haar doelgroep veel belangrijker geworden.”

Opvallende patronen

Met de lancering van het algoritme maakt Join de kwaliteitscontrole vast onderdeel van haar platform. “Het algoritme heeft miljoenen accounts geanalyseerd”, vertelt Edwin Knip, chief technology officer bij Join. “En bij die analyse zijn we opvallende patronen tegengekomen.” Zo is onder andere gebleken dat vrouwen gemiddeld meer nepvolgers hebben dan mannen en jonge influencers meer dan 25-plussers. Influencers met een grote following en influencers met een kleine following scoren nagenoeg hetzelfde. De influencers waarbij de minste nepvolgers zijn gevonden, zijn de mama-bloggers en interieur-bloggers.

Authentieke samenwerkingen

De gebruikers van het platform krijgen de inzichten op het profiel van de influencer. “Zo kunnen gebruikers met een veilig gevoel samenwerken met influencers”, aldus Paolo Martorino. “Met authentieke en succesvolle samenwerkingen tot gevolg.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie