Naar inhoud

Berichten over Chinese spionage weerhouden Nederlanders niet

De kritische berichten in de media over technologiebedrijf Huawei hebben de discussie over privacy op het internet weer doen oplaaien. Ondanks de aanwijzingen dat Chinese merken hun klanten bespioneren en privégegevens doorsluizen naar de inlichtingendiensten, blijft de Nederlandse consument echter gewoon producten uit de Aziatische grootmacht kopen. Ruim 46 procent van alle Nederlanders bestelt via online kanalen digitale producten van een Chinees merk.

Zo blijkt uit een onderzoek onder 1.041 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van vergelijkingssite internetvergelijk. Van die ruim 46 procent doet 13 procent de aankopen wel met enige argwaan. Deze consumenten geven expliciet aan bang te zijn voor spionage. Hoewel hen dat niet van de aankoop heeft weerhouden, ligt dat voor 15 procent van de respondenten anders. Zij vinden het risico op privacy-schending namelijk wél een reden om helemaal geen producten van Chinese merken te kopen via het internet.

Hoe ouder, des te huiveriger

Met name de oudere generaties zijn er wat huiveriger voor. Zo stelt 22 procent van de 55-plussers en 23 procent van de respondenten tussen de 45 en 54 jaar bang te zijn voor spionage vanuit China, terwijl hier in de leeftijdsgroepen 35 tot 45 jaar, 25 tot 35 jaar en 18 tot 25 jaar respectievelijk slechts 20, 17 en 14 procent voor vreest. Hoe jonger de consumenten, des te minder ze dus om de potentiële spionage lijken te geven.

Niet bang voor spionage

Over het algemeen laten de recente berichten de meeste Nederlanders koud. Voornamelijk in de drie westelijke provincies – Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland – en de drie grote gemeenten - Amsterdam, Rotterdam en Den Haag – liggen ze er niet wakker van. In die gebieden geeft respectievelijk 81 en 85 procent aan niet bang te zijn om bespioneerd te worden. Maar ook in de andere provincies maakt ruim driekwart van de bewoners zich er niet druk over.

Verborgen achterdeur telecom

Eerder dit jaar kwam naar buiten dat de Chinese technologieonderneming Huawei toegang heeft tot klantdata van drie Nederlandse providers: VodafoneZiggo, T-Mobile plus Tele2 of KPN. Huawei maakt behalve smartphones ook apparatuur voor onder andere zendmasten. T-Mobile gebruikt Huawei-antennes voor mobiele verbindingen. Ook wil KPN een radionetwerk van Huawei. Verschillende Chinese fabrikanten leveren modems voor vast internet aan KPN en T-Mobile, die in miljoenen meterkasten in Nederland staan. Het is niet uit te sluiten dat de hardware van Chinese afkomst wordt gebruikt voor spionage.

AIVD doet onderzoek

Of Huawei inderdaad een verborgen achterdeur heeft naar de klantgegevens van de genoemde telecomproviders – zoals verschillende bronnen tegenover de Volkskrant hebben verklaard – wordt door de providers niet bevestigd. Daarom onderzoekt de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) nu of er persoonsgegevens worden doorgespeeld aan de Chinese inlichtingendiensten, welke gegevens dat dan zijn en met welk doel dit gebeurt.

Digitale spionage en sabotage

Maar de verdenkingen zijn al zodanig dat de AIVD het kabinet in afwachting van de definitieve resultaten vast heeft geadviseerd om Huawei niet te betrekken bij de aanleg van het 5G-netwerk in Nederland. “We zijn als gehele Nederlandse samenleving in toenemende mate kwetsbaar bij potentieel misbruik door digitale spionage en sabotage”, zo is in dat advies gesteld. Landen als de Verenigde Staten van Amerika, Australië, Japan en Nieuw-Zeeland nemen het risico helemaal niet en hebben het merk inmiddels in de ban gedaan.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie