Naar inhoud

Bescherming merknamen steeds lastiger in digitale tijdperk

Een ruime meerderheid van de ondernemers (58%) voorziet dat merknaambescherming in de komende vijf jaar ingewikkelder wordt. De impact van namaakgoederen is nu al groot. Met name uit China komen momenteel ongewenst veel bedreigingen. Bijna één op de drie merken ziet haar omzetverlies oplopen tot 25 procent. Om deze reden gaat één op de vijf bedrijven de komende jaren meer investeren in merknaambescherming.

Online merkbescherming

Dit leert een onderzoek onder 924 nationale en internationale marketingbeslissers. De studie wordt jaarlijks uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Vitreous World in opdracht van MarkMonitor, een onderneming gericht op online merkbescherming. Het doel van het onderzoek is om de houding en percepties van marketingbeslissers over online merkbescherming, hun uitdagingen en de stand van de industrie te onderzoeken. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in de 'B2B Barometer 2018'.

Actuele uitdagingen

Merkbescherming wordt bij de meeste organisaties (54%) nog onderschat. Ook vinden respondenten (57%) dat de huidige merkbeschermingsstrategie onvoldoende is om effectief om te gaan met online criminele activiteiten. De grootste uitdagingen vloeien voort uit big data en social media. Het is met deze technologieën makkelijker om snel de doelgroep te bereiken. Maar ook de ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie, het dark web en augmented reality brengen volgens de respondenten risico’s met zich mee. Daarnaast heeft 41 procent van de merken een toename van merkinbreuken ervaren, terwijl 38 procent denkt de komende vijf jaar waarschijnlijk meer last te hebben van verloren omzet als gevolg van namaakgoederen.

Toekomstige bedreigingen

De meeste bedreigingen zijn momenteel afkomstig uit China, het land waar de meeste namaakproducten worden geproduceerd. Marketingbeslissers verwachten echter dat dit zich verder verspreidt over Europa of Azië. Daarnaast verwachten ze dat het aantal aanbiedingen van namaakproducten via social media (42%) en zoekmachine-advertenties (42%) groeit.

Complexiteit merkbescherming

“Dit onderzoek leert dat merkbescherming in complexiteit blijft groeien en als gevolg daarvan is het van essentieel belang dat organisaties hun aanpak aanpassen”, stelt Chrissie Jamieson, vice president marketing bij MarkMonitor. “Merkbescherming was altijd al een uitdaging voor bedrijven en het is een aandachtsgebied dat aanzienlijk groeit door de toenemende bedreigingen van namaak, piraterij, cybersquatting en andere vormen van merkmisbruik.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van MarkMonitor.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie