Naar inhoud

Beschouw medewerkers als belangrijkste asset in coronacrisis

Ook in deze tijd van crisis door het coronavirus zijn medewerkers de allerbelangrijkste asset van een merk of organisatie. Die kun je daarom maar beter koesteren en dicht bij je houden. Medewerkers spelen een dubbelrol voor crisismanagement: ze zijn de ogen en oren van het merk of de organisatie en zij zijn bovendien een geloofwaardige informatiebron voor de omgeving. Dat geldt juist in deze tijd, waarin bestuurders van bedrijven niet langer vertrouwd worden.

Met deze zes tips zorg je ervoor dat je jouw medewerkers aangesloten houdt en actief benut voor het merk of de organisatie:

  1. Maak medewerkers bewust van de detectierol en communicatierol die ze vervullen voor de organisatie.
  2. Houd medewerkers goed aangesloten. Informeer ze heel actief over alle ontwikkelingen en maatregelen. Doe dat voordat je met de buitenwereld communiceert. Zij zijn het namelijk die in de praktijk de vragen krijgen vanuit de omgeving en zij moeten dus weten wat er speelt.
  3. Zorg dat medewerkers de juiste informatie hebben om te communiceren. In de praktijk doen ze dat toch – of ze dat nu mogen of niet. Verspreid dus intern de persverklaringen en de berichten op social media die de organisatie gebruikt in de communicatie. Dan kunnen zij, naast de persoonlijke informatievoorziening, deze content ook delen met hun omgeving.
  4. Ga actief in gesprek met de managers, middelmanagers en eigen medewerkers en vraag uit wat hun gevoelens en emoties zijn en ga na welke informatie zij intern missen om hun communicatierol goed te vervullen.
  5. Spreek een early warning system af met de medewerkers om signalen door te geven die zij vanuit de omgeving ontvangen, zoals van klanten, leveranciers en partners. Zorg dat ze weten wat ze hiermee doen moeten en aan wie ze deze kunnen doorgeven, zodat er opvolging plaatsvindt van vragen of klachten. En gebruik daarbij de aanwezige kennis bij medewerkers voor het creëren van oplossingen.
  6. Besteed nu aandacht aan de onzekerheid bij de medewerkers. Bij hen leven mogelijk vragen over continuïteit van de organisatie en hun eigen toekomst – en natuurlijk de zorg over de eigen gezondheid. Geef veel persoonlijke aandacht aan de mensen en biedt handelingsperspectief. Dit geldt juist ook als ze momenteel thuis werken. Plan periodieke updates in om medewerkers te informeren en naar hen te luisteren.

Kortom, maak werk van de interne communicatie. Juist nu in crisistijd is dit onontbeerlijk.

Frank Peters is eigenaar van VIRTUS Communications, een bureau gespecialiseerd in reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Hij is tevens lid van de Raad van Advies van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC). Daarnaast is hij als docent verbonden aan Beeckestijn Business School. In zijn nieuwe boek ‘Reputatiemanagement voor iedereen’ geeft hij jou 46 praktijklessen voor het bouwen en beschermen van de merkorganisatie. Het is een boek met veel praktische tips en adviezen. Dit boek is eigenlijk jouw persoonlijke reputatieadviseur.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen als communicatieprofessional? Dan is de opleiding Online Communicatie wat voor jou!

  • In 4 maanden leer je hoe je de onlinecommunicatiemix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een onlinecommunicatieplan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie