Naar inhoud

Bestaansrecht hypotheekverstrekkers zonder online afsluitmogelijkheden onder druk

De digitalisering van de maatschappij gaat niet aan de financiële sector voorbij. In tegendeel zelfs, want als het aan de Nederlandse consument ligt, ziet het er somber uit voor hypotheekverstrekkers die geen mogelijkheden bieden om een hypotheek volledig online af te kunnen sluiten. Deze hypotheekverstrekkers zullen binnen nu en vijf jaar niet meer bestaan, aldus 28 procent van de consumenten. Ook de hypotheekprofessionals zien het belang van deze online dienstverlening in.

Online samenwerking

Maar liefst 46 procent verwacht namelijk dat volledig online samenwerken met klanten binnen nu en vijf jaar mogelijk is binnen de organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van IT-dienstverlener Hyarchis, onder ruim 1.100 consumenten en ruim 500 professionals uit bankensector, verzekerings-, pensioen- en hypotheekbranche. De gegevens zijn gebundeld in het onderzoeksrapport 'Missie online samenwerken'.

Digitale dienstverlening

Uit het onderzoek blijkt tevens dat slechts 2 procent van de hypotheekprofessionals nu al volledig online samenwerkt.11 procent verwacht dat binnen een jaar volledig online samenwerken is geïmplementeerd. Een grotere groep gaat pas op een langere termijn aan de slag: 19 procent neemt aan dat dit realiteit is tussen vijf en tien jaar. 22 procent van de professionals uit de hypotheekmarkt denkt nooit volledig online te kunnen samenwerken.

Markt in stroomversnelling

“De hypotheekmarkt bevindt zich in een stroomversnelling”, duidt Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis. “Mede door de lage hypotheekrente worden er meer huizen verkocht dan ooit. Met andere woorden, de hypotheekverstrekker heeft het druk. Volledig online samenwerken is dé manier om de druk van de ketel te halen. Op die manier worden bijvoorbeeld al veel fysieke contactmomenten geëlimineerd.”

Verwachtingen consumenten

“Als de huidige iPad-generatie straks hypotheken gaat afsluiten, zal een volledig online afsluitbare hypotheek een vanzelfsprekendheid zijn”, stelt Leclerq expliciet. “De consument heeft hoge verwachtingen en stelt steeds hogere eisen. De huidige gevestigde orde moet dus snel schakelen om bij te blijven.”

Marnix van der Velden, customer journey expert private banking bij ING, geeft inzicht in agile marketing en de digitale transformatie bij deze Nederlandse bank tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day'. Dit bijzondere evenement op het gebied van de digitale transitie vindt op donderdag 24 november 2016 plaats in ’t Spant in Bussum. Tal van toonaangevende sprekers uit verscheidene landen en sectoren wijzen jou die dag aan de hand van praktijkvoorbeelden de weg naar succes in een voortdurend veranderende maatschappij.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie