Naar inhoud

Bestedingen programmatic advertising stijgen verder in 2018

Merken zijn collectief van plan om een deel (38%) of zelfs alle (62%) inkopen van programmatic advertising in 2022 zelf te doen. Tegelijkertijd geeft 78 procent van de marketingprofessionals bij mediabureaus aan dat sommige elementen van de inkoop van programmatic advertising in-house wordt opgepakt. Duidelijk is dat merken en bureaus nauwer dienen samen te werken om tot een duidelijke taakverdeling te komen voor de inkoop van geprogrammeerde advertenties.

Dit leert een onderzoek van de digitale dienstverlener Adobe naar de houding en voorspellingen van Europese mediabureaus en marketingprofessionals. Aan de studie hebben 60 merken en mediabureaus deelgenomen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, de Benelux en Scandinavië. De belangrijkste conclusies zijn:

  • 86 procent van de merken en 89 procent van de mediabureaus zijn van plan om meer te besteden aan de inkoop van programmatic advertenties in 2018;
  • binnen vijf jaar zijn de bestedingen aan programmatic advertenties op digitale kanalen het belangrijkste onderdeel van de advertentiecampagnes van merken;
  • 14 procent van de merken geeft aan dat programmatic campagnes voor digitale kanalen voor hen al een topprioriteit zijn.

Data en personalisatie zijn de grootste uitdagingen

In het onderzoek benoemen respondenten verschillende belangrijke kansen en uitdagingen voor advertentie-inkoop in 2018. Voor alle respondenten geldt dat zij de grootste kansen zien in de groei van programmatic televisie: 38 procent van de merken en 56 procent van de mediabureaus. Daarnaast worden gunstige mogelijkheden gezien in volledige cross-screen-metingen en optimalisatie: 38 procent van de merken en 22 procent van de mediabureaus. Van de merken geeft 33 procent aan dat toegang tot data voor personalisatie een focus wordt. Bij de respondenten van mediabureaus geeft 33 procent aan dat het effectief meten van resultaten een belangrijke doelstelling is voor 2018.

Investeringen in programmatic stijgen in 2018

Uit het onderzoek blijkt ook dat 2018 mogelijk het keerpunt wordt als het gaat om investeringen in programmatic. 60 procent van de merk-marketeers en 89 procent van de mediabureau-marketeers geeft aan dat hun organisatie dit jaar waarschijnlijk meer gaat besteden aan programmatic. 52 procent van de respondenten bij merken en 56 procent van de respondenten bij mediabureaus geloven dat programmatic adverteren binnen hun advertentiestrategie belangrijker wordt dan tv-commercials de komende 3 tot 5 jaar. En belangrijker nog, 14 procent van de merk-marketeers die ondervraagd zijn voor dit onderzoek geeft aan dat dit nu al het geval is. Deze uitkomst geeft aan dat online doelgroepen invloedrijker worden dan tv-kijkers.

Traditionele advertentiecampagnes achterhaald

“Zowel merken als mediabureaus erkennen dat gestandaardiseerde advertentiecampagnes in de huidige wereld achterhaald zijn”, stelt Philip Duffield, managing director EMEA bij Adobe Advertising Cloud. “Om succesvol te zijn in een competitieve markt is het leveren van de juiste boodschap, aan de juiste doelgroep en op het juiste moment essentieel. Klanten verwachten een afgestemde ervaring en daarom moeten bedrijven de klantbeleving leidend laten zijn. Hierbij is het belangrijk om op juiste moment aantrekkelijke en zinvolle campagnes te leveren die klanten positief stemmen bij iedere interactie, op ieder scherm.”

Geautomatiseerde optimalisatie van campagneperformances

”Klanten verplaatsen zich steeds van platform naar platform en van het ene kanaal naar het andere kanaal”, aldus Duffield. “Dit biedt oneindig veel nieuwe kansen om de interactie aan te gaan met een merk. Om deze mogelijkheden volledig te benutten, ongeacht of het om een merk of mediabureau gaat, is het wel cruciaal om gebruik te maken van geautomatiseerde optimalisatie van de performance van de campagne. De opkomst van krachtige, gebruiksvriendelijke tools en diensten voor digital marketing tools en diensten zorgen ervoor dat het veel eenvoudiger dan verwacht wordt om aantrekkelijke advertentie-ervaringen te bieden. Of het nu gaat om een merk dat marketing volledig intern wil oppakken of een mediabureau dat een krachtigere en transparantere aanpak wil ontwikkelen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie