Naar inhoud

Betaalmethode is doorslaggevend voor vertrouwen in webshops

Bijna twee derde (63%) van de Nederlanders controleert of een webshop veilig is door na te gaan of er veilige betaalmethoden zoals PayPal en iDEAL worden aangeboden. Het grootste gedeelte (84%) van de consumenten koopt überhaupt alleen iets bij een webshop nadat ze hebben gecheckt of het veilig is. Opvallend is wel dat slechts 3 op de 10 Nederlanders de algemene voorwaarden van een webshop bekijken.

Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000, uitgevoerd door het onderzoeksbureau Appinio uitgevoerd in opdracht van het keurmerk Trusted Shops.

Malafide webshops worden professioneler

“Het is helemaal niet gek dat zo weinig Nederlanders de algemene voorwaarden van een webshop lezen”, stelt Tim Heinen, country manager Benelux bij Trusted Shops. “Het is alom bekend dat malafide webshops professioneler worden. Voorheen zag je bijvoorbeeld dat de algemene voorwaarden heel slecht vertaald waren, veel spelfouten bevatten of dat er echt gekke voorwaarden tussen stonden. Dat komt nog wel eens voor, maar het is zeker niet meer zo dat je een neppe webshop automatisch herkent aan de gebrekkige algemene voorwaarden.”

Mening van anderen telt

Een andere factor die meeweegt in de beoordeling van webshops is de mening van andere consumenten. Meer dan de helft (55%) van de mensen die de betrouwbaarheid van een webshop checken, bekijkt reviews van andere webshoppers. Daarnaast kijkt 42 procent of er contactmogelijkheden op de website staat, zoals een e-mailadres of telefoonnummer of dat de URL een https-verwijzing bevat – hetgeen erop wijst dat het een beveiligde verbinding is. Tenslotte zoekt meer dan een derde (38%) van de ondervraagden naar een webshopkeurmerk op de website.

Voldoen aan veiligheidsverwachtingen

“Tevreden constateer ik dat een groot deel van de consumenten webshops op een aantal betrouwbaarheidskenmerken controleert voordat wordt overgaan tot aankoop”, zegt Tim Heinen. “Dit betekent dat consumenten inzien dat we leven in een wereld waar niet iedere webshop oprecht is. Vooral kleine en nieuwe webwinkels moeten er dus voor zorgen dat ze vanaf het begin voldoen aan de veiligheidsverwachtingen van de gebruikers, zodat consumenten de webshop kunnen vertrouwen.”

Betrouwbaarheid verhogen

“Er zijn enkele zaken waar je als webshopeigenaar aan kunt werken”, aldus Tim Heinen. “Een beveiligde URL, contactgegevens en duidelijke algemene voorwaarden zonder spelfouten zijn eenvoudig te realiseren. Maar het verzamelen van echte reviews kan soms lastig zijn. Een gesloten beoordelingsplatform kan hierbij helpen. Hierop kunnen alleen mensen die daadwerkelijk iets hebben besteld een beoordeling plaatsen. Heeft de consument de bestelling nog niet ontvangen, maar wel een verzoek tot beoordelen gekregen? Dan kunnen ze dit aangeven in het beoordelingsformulier. Zo kun je ervoor zorgen dat de koper pas een volledige beoordeling achterlaat wanneer die het product daadwerkelijk heeft ontvangen.”

Financiële zekerheid bieden

Uit het onderzoek blijkt ook dat bestellingen die uiteindelijk niet worden geleverd een veel voorkomend probleem zijn. “Om te voorkomen dat consumenten deze eenmalige negatieve ervaring gebruiken om geen aankopen meer te doen bij je webshop, kun je ervoor kiezen om de koper bescherming aan te bieden via een externe partij”, duidt Tim Heinen. “Consumenten zien dan dat er altijd een externe partij betrokken is die financiële zekerheid biedt tijdens de aankoop.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie