Naar inhoud

Beter inzicht in online kijkgedrag door nieuwe technologie

In Nederland is de Stichting Kijkonderzoek (SKO) verantwoordelijk voor het onderzoek naar het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking. De stichting draagt zorg voor de rapportage en controle van de kijkcijfers en voor aanpassingen en innovaties in de methode van het kijkonderzoek. Deze cijfers bieden broadcasters en adverteerders waardevolle informatie. Deze gegevens worden gebruikt om content te optimaliseren en gerichter aan te bieden. In de advertentiemarkt worden de cijfers ingezet voor de aankoop en verkoop van televisiereclame. Nu is er ook een systeem ontwikkeld om online kijkgedrag te meten en analyseren.

Meten van online kijkgedrag

SKO heeft Adobe Analytics Video Heartbeat officieel gecertificeerd voor het meten van online kijkgedrag. De stichting kan deze technologie inzetten als systeem voor het meten van online televisie- en video-censusdata in Nederland. Met deze certificering komt het systeem beschikbaar voor Nederlandse broadcasters, adverteerders en mediabureaus om online videodata te meten en online videocontent en advertentie targeting te optimaliseren, op basis van Adobe Certified Metrics.

Optimalisatie online videoaanbod

Met de opkomst van online video en on demand tv-diensten, groeit de behoefte voor het meten van het bereik van online videostreams. Met de nieuwe technologie biedt de vooraanstaande digitale dienstverlener alle tools om broadcasters te helpen om hun online videoaanbod te optimaliseren en het juiste publiek met de juiste content te bereiken. Dankzij Adobe Analytics kunnen broadcasters al hun videodata op één plaats samenbrengen en analyseren.

Digitale data op census-niveau

Adobe Certified Metrics, aangestuurd door Adobe Analytics, verbeteren de meetbaarheid van digitale contentconsumptie door het verstrekken van digitale data op census-niveau. Dit zorgt voor een nauwkeurige meting van de bereikte kijkers en betrouwbare metingen. Dit helpt hen om inzicht te krijgen in het kijkgedrag van hun publiek en inzichtelijk te maken welke kanalen en content de grootste impact hebben.

Inzicht in video-engagement

Broadcasters worden door Adobe niet alleen geholpen om de impact te meten van hun mediaplayers en online content, maar ook worden diepgaande inzichten in video- en advertentie-engagement geboden. Deze inzichten zijn gebaseerd op data die video-interacties in 10 seconden-intervals vastlegt. Adobe Analytics Video Heartbeat ondersteunt daarnaast in consistente benchmarking van videoprestaties op verschillende platformen en apparaten, met gebruik van gestandaardiseerde content en advertentiedata. Vanuit advertentieperspectief geeft Adobe Analytics inzicht in de impact van het advertentievolume op kijkgedrag. Met deze inzichten kan de optimale mix van advertentielengte en -volume worden bepaald.

Juiste doelgroepen targeten

“De consumptie van online video – zowel op mobiele apparaten als OTT – groeit snel”, zegt Bill Ingram, vice president van Adobe Analytics. “Deze ontwikkeling brengt niet alleen nieuwe kansen en uitdagingen voor broadcasters, maar ook voor adverteerders en media-inkopers. We helpen hen de juiste doelgroepen te targeten, via de juiste kanalen, op basis van bijna real-time data. We zijn verheugd met de erkenning door SKO. Deze certificering creëert verdere transparantie en inzicht voor alle betrokken partijen in het Nederlandse medialandschap.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie