Naar inhoud

Betere bescherming tegen aankoop van namaakproducten geëist

Online winkelen biedt consumenten vooral veel gemak, maar heeft ook een duidelijke keerzijde: op een beeldscherm is de echtheid van een product lastig te verifiëren. 86 procent van de consumenten wereldwijd vindt dat betere bescherming moet worden geboden door merkeigenaren tegen het kopen van namaakproducten. Alhoewel er veel online wordt gewinkeld, vreest bijna de helft van de consumenten (45%) de dupe te worden van oplichters.

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Online Barometer 2017’ van MarkMonitor, een onderneming gericht op online merkbescherming. Het rapport is gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Vitreous World onder 3.455 consumenten uit negen verschillende landen: Engeland, de Verenigde Staten, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Zweden.

Bevindingen van consumenten

Consumenten wereldwijd zijn via het ene middel banger voor de aankoop van namaakproducten dan via het andere. Zo winkelen ze met een gerust hart in online marktplaatsen (86%) en mobiele apps (56%). Toch zijn consumenten hier niet veilig. Op online marktplaatsen (42%) en links in zoekresultaten (15%) worden namelijk de meeste namaakproducten gekocht. Nederlanders ervaren een veilig gevoel bij aankopen via links in zoekresultaten (72%), maar dit is dus onterecht. Ze zijn daarentegen minder optimistisch over producten op online marktplaatsen. 55 procent vreest opgelicht te worden via dit soort websites. Winkelen via social media is nog relatief nieuw, maar ook hier zijn oplichters actief. Ongeveer 10 procent van de consumenten aan via deze weg weleens een namaakproduct te hebben gekocht.

Gevolgen aankoop namaakproduct

Eerlijke verkopers en kopers zijn de dupe van oplichters die namaakproducten verkopen. Als een consument een namaakproduct heeft gekocht, waarschuwt 44 procent familie en vrienden voor het merk. 25 procent is volledig afgeknapt en koopt geen producten meer van het label. 22 procent zegt dat de perceptie van het merk negatief is beïnvloed.

Bedreiging van klantvertrouwen

“Uit het onderzoek blijkt dat kopers zich bewust zijn van de vervalsingsdreiging en dat sommigen zelfs meer dan eens slachtoffer zijn geworden”, zegt Chrissie Jamieson, vice president marketing bij MarkMonitor. “Daarnaast zijn steeds meer consumenten van mening dat bedrijven hen moeten beschermen tegen de aankoop van namaakproducten. De impact is namelijk groot op het winkelend publiek, hun portemonnee en bovendien kunnen consumenten hiermee worden blootgesteld aan gezondheidsrisico’s. Denk bijvoorbeeld aan schadelijke materialen waarvan producten zijn gemaakt of namaakmedicijnen. Voor merken zijn reputatieschade, omzetderving en verminderd klantvertrouwen de negatieve gevolgen van vervalsers. Al deze effecten onderstrepen dat de consument waakzaam moet zijn bij het online winkelen en dat bedrijven er alles aan moeten doen om hun merk en klanten te beschermen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van MarkMonitor.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie