Naar inhoud

Betere vakantie-ervaringen door het lezen van online reviews

Het checken van reviews kan voor een betere reiservaring zorgen en geeft frauduleuze reisaanbieders minder kans om consumenten op te lichten. Daar liggen dus kansen voor zowel aanbieders in de reisbranche als voor consumenten. Op dit moment checkt minder dan de helft van de vakantiegangers (44%) altijd klantbeoordelingen voor het boeken van een vakantie. Ruim 20 procent leest zelden of nooit reisrecensies.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 2.036 Nederlandse consumenten, dat is uitgevoerd door reviewplatform Trustpilot. De respondenten hebben antwoord gegeven op de meerkeuzevraag ‘Hoe vaak bekijk je reviews bij het boeken van een zomervakantie?’.

Oplichting bij vakantieboekingen

Duizenden Nederlanders zijn jaarlijks slachtoffer van oplichting bij het boeken van vakanties. Want reizigers in heel Europa lopen ieder jaar weer het risico een negatieve vakantie-ervaring te krijgen. Als consumenten gebruik maken van reviews, krijgen fake reisaanbieders minder kans om reizigers op te lichten. Deze klantbeoordelingen kunnen consumenten ook helpen om geld te besparen, betere service te krijgen en ervaringen te horen van andere reizigers die hun vakantiebeleving kunnen verbeteren.

Belang van klantreviews

Voor reisaanbieders en andere dienstverleners in de reisbranche biedt de uitkomst van de enquête twee belangrijke inzichten. Gezien het feit dat bijna de helft van consumenten reviews leest, zijn deze klantbeoordelingen echt belangrijk voor de beleving van een merk. Bedrijven doen er goed aan proactief en zichtbaar te luisteren naar en te reageren op beoordelingen. Omdat er tegelijkertijd ook nog veel vakantiegangers zijn die weinig tot geen klantrecensies checken, moeten organisaties met veel goede reviews meer doen om te zorgen dat consumenten in aanraking komen met hun goede klantenservice.

Authenticiteit van beoordelingen

“Deze poll laat zien dat veel consumenten onvoldoende gebruikmaken van reviews om een betere vakantie-ervaring te krijgen”, zegt Chris van Dongen, salesmanager Benelux bij Trustpilot. “Alhoewel sommige consumenten misschien twijfelen aan de authenticiteit van reviews, kan dit ondervangen worden door gebruik te maken van een open en transparant platform. Eén van de beste manieren om er achter te komen of een bedrijf betrouwbaar is, is door online research te doen en recensies van andere consumenten te lezen. Door vijf minuten te besteden aan wat online onderzoek kun je potentieel duizenden euro’s besparen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie