Naar inhoud

“Betrouwbare data verkrijgen is een gigantische monsterklus”

“Data vormen een goudmijn. Maar wij willen geen goudmijn, wij willen goud. De uitdaging is om inzichten uit data te halen die ons helpen om onze belofte aan klanten waar te maken. Wat hebben we beloofd? Hebben we die belofte waargemaakt? En wat kunnen we doen om dat te verbeteren? Datakwaliteit is belangrijk, maar ook de efficiëntie van het proces. We hebben 400.000 verschillende artikelen, die over een half jaar grotendeels zijn vernieuwd. Dat moeten we efficiënt organiseren. Als je naar de toekomst kijkt, wordt het belangrijk om te bedenken hoe je onderscheidend kunt zijn met die data. Want je wil uiteindelijk dat consumenten die boormachine bij jou kopen en niet bij de concurrent.”

Met deze krachtige woorden heeft Martijn Bonte, director warehousing operations and operational excellence bij e-commerce-platform wehkamp, tijdens het ‘GS1 Congres’ het belang van datakwaliteit benadrukt. Op dat event hebben vertegenwoordigers van bol.com, Unilever, SuperUnie, Albert Heijn, wehkamp en Intergamma eensluidend hun opvattingen over data gedeeld. Want in een datalandschap dat alleen maar blijft uitdijt, zijn betrouwbare data simpelweg a license to operate. Eenvoudig is dat echter niet.

“Data met één waarheid zijn complex om te realiseren”, aldus Jeroen Steenbergen van bol.com over het kunnen laten zien van betrouwbare productinformatie op hun platform. Vera Bakker van Unilever omschrijft het hebben van betrouwbare data als een “no-brainer”. “Het begrip data klinkt simpel, maar is heel lastig”, erkent Superunie-directeur Dick Roozen. Lieke Luttmer van Intergamma noemt het op orde krijgen van data “monnikenwerk” en Henk van Harn van Albert Heijn ziet het als “een militaire operatie”.

Hele keten transparant krijgen

“Retailers en leveranciers zetten grote stappen om betrouwbare data uit te kunnen wisselen. Maar het gaat om het transparant maken van de gehele keten”, duidt Philip den Ouden, voorzitter van standaardisatieorganisatie Fresh Upstream. “Uiteindelijk willen we helemaal terug tot de ingangsmaterialen in de land- en tuinbouw. Denk daarbij aan bestrijdingsmiddelen, diervoerders en veredelingsmaterialen. De GS1-standaarden vormen daarvoor ons uitgangspunt.”

“Stel je eens voor dat alle productiebedrijven van ingangsmaterialen tot en met boeren, handelaren, verwerkers en retailers identificeerbaar zijn met een global location numbers. Nu gebruiken we binnen de 28 EU-landen vele verschillende systemen. Met één identificatiesysteem kunnen we de tracking & tracing van producten op een hoger niveau brengen en de voedselveiligheid verbeteren.”

Waterdichte identificatie van artikelen

Betrouwbare data die steeds verder worden verrijkt, zijn cruciaal voor een betere conversie en minder retourneringen. Maar ook een waterdicht identificatiesysteem voor artikelen is van cruciaal belang. Dat merkt bol.com met een assortiment van 19 miljoen artikelen, die allemaal moeten zijn voorzien van een GS1-code.

“Maar als we alleen de barcode hebben, weten we nog niet om welk artikel het gaat”, stelt Jeroen Steenbergen, manager catalog innovation bij e-commerce-platform bol.com. “Hoeveel makkelijker zou e-commerce zijn als we gebruik kunnen maken van één centrale database met artikelinformatie? Dat kan alleen als iedereen meedoet. Wij vertrouwen iedereen die informatie aanlevert, maar we moeten kwaliteitscontroles inbouwen. Ook met de kwaliteitscontrole van GS1. Hoe beter de kwaliteit van de data aan het begin van de keten is, des te beter dat is voor ons.”

Datakwaliteit met sprongen vooruit

“In de levensmiddelensector is de datakwaliteit met sprongen vooruitgegaan”, leert Pieter Maarleveld, directeur van standaardisatieorganisatie GS1 Nederland. “Data hebben alleen zin als deze accuraat en betrouwbaar zijn. Dankzij ons datakwaliteitsprogramma is de betrouwbaarheid van artikeldata in onze datapool in tweeënhalf jaar tijd gestegen van 25 naar bijna 96 procent. Dat hebben we met elkaar gerealiseerd. Het gaat nu om 1.000 leveranciers waarvan 200.000 artikelen zijn gecontroleerd. De verwachting is dat we 1 juni 2019 zelfs 96 procent betrouwbare data in de GS1-datapool hebben staan.”

Datakwaliteit is een doorlopend proces

Toen Vera Bakker, vice president supply chain Benelux bij levensmiddelenconcern Unilever, door GS1 werd gevraagd om de voortrekkersrol op zich te nemen, dacht ze dat wel “even te regelen”. Niets bleek minder waar. “Voor veel leveranciers is dat een moeilijke weg geweest, ook voor ons. Maar als bedrijf moet je je data gewoon op orde hebben. De belangrijkste les is dat dit geen eenmalige actie is, maar een doorlopend proces waarbij de gehele organisatie betrokken is. De basis moet op orde zijn. De uitdaging is te voorkomen dat de kraan blijft lekken en dat er steeds weer dezelfde fouten worden gemaakt.”

Niet alleen betrouwbaarheid maar ook tijdigheid

“Betrouwbaarheid alleen is niet voldoende. Tijdigheid is eveneens belangrijk”, stelt Henk van Harn, vice president merchandising & sourcing shelf life & non-food bij supermarktketen Albert Heijn. “We moeten artikeldata op tijd hebben om de juiste plek in onze winkelschappen en onze distributiecentra te bepalen. Als we die data een dag te laat hebben, redden we het niet meer om het artikel op de geplande datum te introduceren. Daarnaast blijft de wettelijke verplichte etiketinformatie een aandachtspunt. Zonder die informatie kunnen we een artikel online niet voeren.”

Zorg dat de data die je nu levert echt goed zijn

Voor Dick Roozen, managing director bij coöperatieve inkoopvereniging Superunie, zijn data een integraal onderdeel van het product. Het belang van data neemt dan ook alleen maar toe. “Willen we straks meer weten, dan hebben we meer data nodig”, geeft hij aan. “Waar komt het vandaan – fair trade? Wie heeft eraan gezeten – supply chain? En wat zit er in – voedselveiligheid? Zorg dat de data die je nu levert echt goed zijn. Ga daarna pas data toevoegen.”

Hij wijst op de gezondheidstrend onder consumenten: “Nu organiseren we dat met een logo op onze producten, straks krijgen we daarvoor hele mooie apps. Nu weten we of de pindakaas in een glazen pot zit, straks willen we weten om hoeveel glas het gaat en of het om gerecycled glas gaat. Die data hebben we nodig om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.”

Nadenken welke data nodig zijn voor de consument

Lieke Luttmer, director e-commerce bij Intergamma, benadrukt het belang van goede data voor omnichannel-business van de doe-het-zelfketen: “Mensen komen niet zomaar naar onze winkels. Vaak gaat het om grote aankopen die mensen niet dagelijks doen. Ze oriënteren zich eerst online. Een goede website genereert traffic naar onze winkels. Op de website zijn onze productdetailpagina’s het meest bezocht. Voor sommige producten is veel informatie nodig die de consument wil weten. Zijn niet alle datavelden ingevuld? Dan verdwijnt een artikel in de zoekresultaten. Maar we moeten ook oppassen dat we klanten niet overvoeren met data, want dan kan hij ook niet meer kiezen. We moeten goed nadenken over welke data we als eerste tonen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie