Naar inhoud

Bevlogen medewerkers zijn klantvriendelijker en innovatiever

“Bevlogen en betrokken medewerkers zijn hét kapitaal van je organisatie. Ze zijn productiever en klantvriendelijker en minder geneigd om je organisatie te verlaten. Net zo belangrijk is dat die bevlogenheid mensen innovatiever maakt. En dat levert je organisatie veel op. Zo scoren organisaties met bevlogen medewerkers ook beter op flexibiliteit en winstgevendheid. Ze zijn klaar voor de toekomst.”

Employee engagement

Dat stelt Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory. Uit het recente grootschalige internationale onderzoek ‘Global Employee Engagement Index’ onder medewerkers uit 54 landen van dit medewerkersonderzoeksbureau blijkt dat gemiddeld 29 procent van de medewerkers wereldwijd bevlogen en betrokken aan het werk is. In Europa is dat percentage iets lager: 27 procent. Het percentage is de afgelopen jaren toegenomen. Het aantal bevlogen en betrokken medewerkers is nu ruim 3,5 procent hoger dan in 2014.

Scores van de continenten

Er zijn wel grote verschillen zichtbaar tussen continenten en landen onderling. Afrika, Noord-Amerika en Zuid-Amerika scoren het hoogst van alle continenten. Hier is 39 procent van de medewerkers bevlogen en betrokken aan het werk. In Europa, Azië en Oceanië wordt onder het gemiddelde gescoord. Europa komt uit op een percentage van 27 procent, Oceanië op 26 procent en Azië op 25 procent.

Grote verschillen tussen landen

Tussen landen zijn ook grote verschillen zichtbaar. Met name in Azië is dat het geval. In Japan is bijvoorbeeld slechts een op de tien medewerkers bevlogen en betrokken, in Singapore is dat 15 procent. Dat zijn lage scores wanneer we dit vergelijken met India en Thailand, waar 48 procent van de medewerkers bevlogen en betrokken).

Beeld medewerkers in Europa

Binnen Europa zijn verschillen minder extreem. In Scandinavië ligt het percentage medewerkers dat bevlogen en betrokken is op het gemiddelde: 29 procent. In Frankrijk en België liggen de scores juist ver beneden gemiddeld, met respectievelijk 24 procent en 23 procent. Nederland scoort iets bovengemiddeld: 31 procent. Ook Zuid- en Oost-Europa scoren 31 procent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie