Naar inhoud

Bezit digitale devices toont geen groei meer

In de tweede helft van 2015 is het aantal bezitters van verschillende digitale apparaten gelijk gebleven ten opzichte van dit voorjaar. Inmiddels bezit 80 procent van de Nederlanders een smartphone. Verder beschikt 65 procent van de inwoners van Nederland van 13 jaar of ouder over een tablet, 23 procent heeft een e-reader, 60 procent is eigenaar van een desktop of pc en 34 procent heeft een smart-tv in bezit.

Digitale media

Dit blijkt het onderzoeksrapport 'Trends in Digitale Media' van onderzoeksbureau GfK. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media. De studie leert ook dat ruim driekwart van de bezitters de extra functies gebruikt die de smart-tv te bieden heeft. De interesse in de smartwatch is klein. Slechts 7 procent is van plan er wellicht een aan te schaffen. Ongeveer een kwart gebruikt adblockers op één of meerdere apparaten.

Tablet

65 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder is in het bezit van een tablet. Dit zijn 8,6 miljoen Nederlanders. In juni van dit jaar was dit percentage gelijk. Dit voorjaar groeide het aantal tabletbezitters nog licht van 61 procent in december 2014 naar 65 procent in juni 2015.

Smartphone

Ook het aantal Nederlanders dat een smartphone bezit, blijft met 10,6 miljoen (80%) stabiel ten opzichte van dit voorjaar (80%). Kijkend naar de verschillende leeftijdsgroepen verandert er ook niets. 55 procent van de ouderen (65+) heeft een smartphone, terwijl 93 procent van de jongeren (13-17 jaar) een dergelijke telefoon bezit.

Smart-tv

Bijna 4,5 miljoen Nederlanders bezitten inmiddels een smart-tv (34%). Ook deze televisie laat in de tweede helft van 2015 geen groei zien. Ten opzichte van een jaar geleden groeit het bezit van deze tv's met 5 procent. Ruim drie kwart van de bezitters (78%) geeft aan ook daadwerkelijk gebruik te maken van de extra functies, de apps, van het toestel. Bijna vier op de tien bezitters van een smart-tv doen dit zelfs één keer per week of vaker.

Smartwatch

De interesse in smartwatches neemt zelfs af. Was in december 2014 nog 17 procent in zekere mate van plan een smartwatch aan te schaffen, in december 2015 is dit nog maar 7 procent.

Adblocker

Adblockers, software die op PC, laptop, smartphone of tablet geïnstalleerd kan worden zodat er geen advertenties meer getoond worden op websites of in apps, worden door ongeveer een kwart van de Nederlanders (23%) gebruikt op één of meerdere apparaten. Het gebruik op mobiele devives, dus smartphone of tablet, is nog beperkt. Slechts 7 procent van de Nederlanders geeft aan een adblocker op een mobiel appraat te hebben geïnstalleerd.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie