Naar inhoud

Bezoekers mijden zakelijke events uit angst voor coronavirus

De wereld raakt steeds meer in de greep van het coronavirus en Nederland vormt geen uitzondering. Momenteel zijn wereldwijd bijna 100.000 mensen besmet geraakt met het COVID-19-virus. Om verdere verspreiding van het virus te voorkomen, zijn bijvoorbeeld de onderwijsinstellingen in Italië in ieder geval tot 16 maart 2020 gesloten, zijn de Italiaanse wielerkoers Strade Bianche, de marathon van Rome en de wintereditie van het festival Tomorrowland in Alpe d'Huez afgelast en is de première van de nieuwe James Bond-film ‘No Time To Die’ uitgesteld van april tot november 2020.


Toenemende angst voor het coronavirus

Ook in de zakelijke markt worden steeds meer evenementen uit voorzorg geannuleerd, zoals bijvoorbeeld het ‘Mobile World Congress 2020’ in Barcelona en ‘Zendesk Relate’ in Miami. Afgelopen week heeft CustomerTalk weer een editie van ‘Marketing Automation & CRM’ georganiseerd, een event dat al geruime tijd het predicaat ‘Vol’ droeg. Van de 146 aangemelde bezoekers hadden 36 mensen zich netjes afgemeld en 55 marketingprofessionals kwamen gewoon niet opdagen.

Afnemende belangstelling voor evenementen

Duidelijk is in ieder geval dat de interesse voor deelname aan beurzen, seminars of andere zakelijke evenementen afneemt, nu het coronavirus op steeds meer plaatsen in de wereld opduikt. Steeds meer live-evenementen worden om die reden gecanceld. In sommige organisaties is het voor medewerkers momenteel zelfs verboden om nog deel te nemen aan externe events. Gelukkig zijn veel van deze gelegenheden prima te vervangen door webinars.

Webinars als alternatief voor live-events

Maar wanneer is een webinar een goed alternatief voor een live-event en wanneer juist niet? En hoe pak je dat dan aan? Op de burelen van LEWIS, een bureau voor marketing, communicatie en public relations, zijn vijf tips opgesteld:

  1. Beoordeel of een onderwerp geschikt is voor een webinar – Veel zakelijke evenementen draaien om kennisoverdracht en daarvoor hoeven deelnemers niet per se fysiek aanwezig te zijn. Als het gaat om een productlancering, is het soms wel beter dat in het echt te doen. Dat geldt vooral voor luxeproducten. Een parfum moet je in het echt beleven, dat lukt niet via een digitaal kanaal. Maar een nieuw model smartphone kun je prima virtueel lanceren.
  2. Beoordeel welk platform het beste bij je past – Er is een groot aanbod aan tools voor een webinar met uiteenlopende eigenschappen die passen bij verschillende behoeftes. Denk goed na over wat je wil bereiken. Zoek je interactie? Dan is een live-webinar met ingebouwde functie voor chat of questions & answers (Q&A) zeker geschikt. Wil je juist alleen maar zenden? Dan kun je prima vooruit met een vooraf opgenomen YouTube-uitzending. Wil je juist je livemoment pakken voor een grote groep mensen? Denk dan aan vooral ook Facebook Live. Daarnaast heeft LinkedIn onlangs ook een tool voor livevideo gelanceerd.
  3. Een webinar presenteren is anders dan presenteren in een zaal – Als je daadwerkelijk aan de slag gaat een webinar, houd er dan rekening mee dat het presenteren voor een virtueel publiek heel anders is dan voor een volle zaal. Je praat tegen een camera, ziet totaal geen interactie voor je ogen gebeuren en er praat niemand direct tegen je terug. Over het algemeen vinden deelnemers aan een webinar het ook spannend om een vraag te stellen. Zorg daarom ook altijd voor wat vooraf opgestelde vragen. Je faket dan als het ware wel je Q&A, maar het moedigt anderen wel aan om ook een vraag te stellen. Kortom, je moet er wel tegen bestand zijn dat je je publiek niet in de ogen kunt kijken.
  4. Plankenkoorts is bij een webinar niet nodig – Als je het juist spannend vindt om voor een volle zaal te presenteren, biedt een vooraf opgenomen webinar juist uitkomst. Je kunt een uitgebreid script opstellen en oefenen. Als het niet naar je zin is, doe je het gewoon opnieuw. Een nadeel bij een vooraf opgenomen webinar is uiteraard wel dat het iets lastiger is om live vragen te beantwoorden.
  5. Een opgenomen webinar is automatisch deelbare content – Heb je een mooie database opgebouwd waar je content mee kunt delen? Mooi! Want een opgenomen webinar is uitstek goede content om te delen met deze groep. En waarom zou je deze content dan ook niet meteen breder uitzetten via bijvoorbeeld een paid social media campaign? Het volgen van een webinar is altijd laagdrempeliger dan het bijwonen van een live-event.

Betrouwbare informatie van het RIVM

“We merken dat klanten momenteel aan het wikken en wegen zijn om live-evenementen al dan niet door te laten gaan”, zegt Vera Kops, vice president van LEWIS Nederland. “Wij adviseren ze zich vooral te laten leiden door de betrouwbare informatie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Er zijn natuurlijk voldoende alternatieven die wij zelf ook inzetten, zoals het opzetten van een webinar of het vervangen van een face-to-face meeting door een videoconferentie.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie