Naar inhoud

Bieden online beveiliging en privacy cruciaal voor bedrijven

De meeste mensen draaien tegenwoordig hun hand niet meer om voor het plaatsen van een online bestelling, integendeel zelfs. Of het nu gaat om het bestellen van eten, kleding of boeken, het is allemaal online te vinden en vaak ook nog tegen de scherpste prijs. Alleen maar voordelen zou je zeggen. Maar toch weten de meeste mensen dat dit niet altijd het geval is. Om ervoor te zorgen dat de juiste producten bij de juiste persoon worden afgeleverd, moeten er persoonsgegevens worden gedeeld met bedrijven. Maar gaan bedrijven hier altijd even secuur mee om? Als bedrijf wil je geloofwaardig en professioneel overkomen. Het bieden van een beveiligde verbinding en het waarborgen van de privacy van consumenten is daarbij dan ook essentieel.

Bewustzijn onder consumenten

Onderwerpen omtrent online privacy van consumenten en online beveiliging van verbindingen krijgen steeds meer media-aandacht. Zo werd onlangs bekend dat websites van zorginstellingen veelal onvoldoende beveiligd zijn en in augustus 2017 bleken door een datalek de privégegevens van meer dan 100.000 Nederlanders met een leaseauto op straat te liggen. Daarnaast leren cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat 20 procent van de bedrijven met minstens tien werknemers in 2016 te maken had met cyberaanvallen.

Door dit soort onderzoeken en gebeurtenissen groeit het bewustzijn onder consumenten dat zij voorzichtig moeten zijn met het invoeren van persoons- en betaalgegevens. Maar zijn consumenten hier voldoende van op de hoogte én willen zij hier over nadenken? De Autoriteit Consument & Markt (ACM) riep vorig jaar nog consumenten op om hun online privacy serieus te nemen en te beschermen. Want hoewel consumenten aangeven dat ze online privacy belangrijk vinden, lijkt het erop dat deze overtuiging vaak weer overboord wordt gegooid wanneer er een mooie prijs te winnen valt waarvoor persoonsgegevens ingevuld moeten worden.

Aangezien consumenten zich nog niet altijd even bewust zijn van hun online privacy, zijn er steeds meer organisaties die het bewustzijn willen vergroten. Naast de ACM proberen ook organisaties als de Consumentenbond niet alleen consumenten bewuster te maken, maar ook bedrijven aan te sporen om helder te zijn in de communicatie richting de consument omtrent online privacy.

Hoe kunnen bedrijven een bijdrage leveren?

Door middel van een aantal maatregelen kunnen bedrijven consumenten bewust maken van de mate van online privacy en online beveiliging wanneer hun website wordt bezocht. Wanneer de online beveiliging in orde is, kan dat een positieve invloed hebben op de geloofwaardigheid en deskundigheid van een bedrijf en daarmee ook op de loyaliteit van de klant. Consumenten die het vertrouwen hebben dat er correct met privégegevens wordt gehandeld, doen in de toekomst sneller een nieuwe aankoop bij dezelfde website. Maar op welke manieren kunnen bedrijven klanten en consumenten in het algemeen bewust maken van hun rechten en bescherming van online privacy?

SSL-certificaat

Bedrijven kunnen door middel van een SSL-certificaat zorgen voor een betere beveiliging van de verbinding tussen een bedrijfswebsite en bezoeker. Met een SSL-verbinding ontstaat er namelijk een gecodeerde verbinding waardoor gegevens beveiligd zijn wanneer ze worden gedeeld tussen een bedrijf en bezoeker. Consumenten kunnen ook zelf checken of er sprake is van een beveiligde website door te kijken naar de URL van een website. Wordt de URL gekenmerkt door een (groen) hangslotje en de letters ‘https’, dan is er sprake van een beveiligde verbinding.

Hoewel het belang van de consument natuurlijk behartigd moet worden door bedrijven, komt het bezit van een SSL-certificaat de organisatie zelf ook ten goede. Google heeft namelijk aangegeven dat bedrijven met een SSL-certificaat hoger in de ranking komen dan bedrijven zonder beveiliging. Willen bedrijven hun online vindbaarheid via zoekmachines verbeteren, dan slaan zij met het bezit van een SSL-certificaat twee vliegen in één klap.

Duidelijke communicatie omtrent privacy

Naast het bieden van een online beveiliging, kunnen bedrijven een bijdrage leveren aan de bewustwording van online privacy door duidelijk te communiceren waar persoonsgegevens voor worden gebruikt. Consumenten lijken namelijk nog te veel in de veronderstelling te zijn dat hun persoonsgegevens slechts eenmalig worden gebruikt voor bijvoorbeeld een aankoop of bestelling. Toch maken bedrijven veelal gebruik van consumentengegevens om hen relevante producten of diensten aan te kunnen bieden.

Ofschoon consumenten huiverig kunnen reageren op het feit dat consumentengegevens voor meerdere doeleinden gebruikt worden, kan een duidelijke en open communicatie bijdragen aan een positieve en langdurige klantrelatie. Zeker nu meerdere organisaties het bewustzijn onder consumenten proberen te vergroten, lijkt het erop dat bedrijven hier op kunnen inspelen en eraan bijdragen door consumenten tijdig en op een eerlijke manier te informeren. Belangrijk daarbij is dat zij bijvoorbeeld privacyvoorwaarden op een begrijpelijke en leesbare manier weergeven.

Duurzame klantrelatie

Online privacy blijft een gevoelig onderwerp, waar nog niet het laatste woord over is gezegd. Maar wanneer bedrijven consumenten een vertrouwde en beveiligde online omgeving bieden, kunnen zij hun geloofwaardigheid en deskundigheid vergroten. Het is dan ook van belang dat bedrijven kijken naar de voordelen op lange termijn en niet alleen op korte termijn. Klanten zullen namelijk sneller geneigd zijn om een volgende online aankoop te doen bij een bedrijf waar zij het vertrouwen in hebben en goede ervaringen mee hebben. Wat niet weet, wat niet deert, dat geldt in dit geval dus niet meer nu online privacy een hot topic is geworden.

De auteur is contentmarketeer bij Telefoonboek B.V..

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie