Naar inhoud

Big data belangrijkste technologische trend voor CEO's

Ondernemingen die zich willen onderscheiden van de concurrentie, hebben zich de afgelopen jaren met name gericht op de kwaliteit van het product of de dienst zij leveren. In steeds meer sectoren wordt de aandacht echter verlegd naar onderscheid maken van de concurrenten door middel van innovatie. In heel Nederland is innovatie overduidelijk bezig aan een opmars. Mogelijk wordt het zelfs belangrijker dan kwaliteit als onderscheidend middel. Voortgaande technologisch ontwikkelingen liggen hieraan ten grondslag. Met name het werken met big data is onderwerp met hoge prioriteit.

Dat stellen Justin van der Starre, Gerben van den Berg, Douwe Suesan en Ruben Stukart in 'The CEO's Agenda – Strategy Trends 2016'. Dit jaarlijkse trendrapport is gebaseerd op onderzoek van adviesbureau Berenschot, dat het onderzoeksrapport dit jaar voor de tiende keer heeft gepubliceerd. Meer dan 500 bedrijven uit tien verschillende sectoren hebben aan het onderzoek deelgenomen. Meer dan 70 procent van de deelnemers heeft een directiefunctie, 12 procent is een zelfstandige professional.

Opvallend is de afnemende aandacht voor van service. Steeds minder bedrijven en instellingen opteren voor onderscheiden maken op basis van hun service en klantenservice. In steeds meer branches lijkt deze thematiek te zijn vervangen door meer klantgerichte methoden van produceren. Co-design, co-creatie en co-production worden steeds belangrijker gevonden en ook het leveren van maatwerk staat hoog op de prioriteitenlijst. Service verdwijnt dus niet, maar gaat over in een nog intensievere samenwerking met de klant. Ook interessant is de neergang van prijs. Het lijkt alsof dit strategisch issue opkomt en neergaat met de economische ontwikkeling van Nederland.

Strategische issues

Vooruitgang zonder al te veel risico’s, dat is wat de chief executive officer graag ziet. Maar is dit wel mogelijk in de snelle disruptieve realiteit van tegenwoordig? En belangrijker nog, hoe zorg je tevens voor behoud van je goede reputatie? Dit zijn de vragen die de Nederlandse boardrooms gaan bezighouden in 2016. En waar de CEO nu al wakker van ligt.Afbeelding Berenschot 1

Maatschappelijke issues

Organisaties laten zich in hun strategisch beleid niet al te veel leiden door maatschappelijke thema’s. Zo staat duurzaamheid hoog op de maatschappelijke agenda, maar bedrijven zien dit niet als een belangrijk thema voor de strategische agenda. Hoewel veel CEO's aangeven in de toekomst gouden bergen te zien in het buitenland, lijkt er nog maar weinig kennis en interesse te zijn in internationale zaken. Issues als geopolitieke spanningen en internationalisering staan dan ook laag op de agenda.Afbeelding Berenschot 2

Toekomstige afzetmarkten

Het merendeel van de CEO's ziet weer kansen in de aantrekkende Nederlandse economie. Niet alleen in eigen land zijn er weer kansen, ook in het buitenland is er weer groei. Bijna de helft van de bedrijven voorziet dat buitenlandse afzetmarkten in de toekomst belangrijker gaan worden dan de Nederlandse markt. Nu het huis op orde is, wordt er voorzichtig weer naar buiten gekeken.Afbeelding Berenschot 3

Onderscheidend vermogen

Nederlandse bedrijven onderscheiden zich al jaren vooral op de kwaliteit van hun producten. Echter, waar kwaliteit in voorgaande jaren eenzaam bovenaan stond, blijkt dit jaar dat steeds meer bedrijven ook innovatie zien als een manier om zich te onderscheiden. Zich onderscheiden op basis van duurzaamheid daarentegen blijkt voor veel bedrijven niet mogelijk, duurzaamheid lijkt een 'licence to operate' geworden te zijn, waaraan je moet voldoen om te kunnen concurreren.Afbeelding Berenschot 4

Technologische trends

Technologie heeft steeds vaker een impact op de primaire processen binnen de organisatie. Het is dan ook niet vreemd dat thema’s als innovatie en digitalisering hoog op de agenda van CEO's staan. Big data gaat als technologie in 2016 de meeste invloed hebben op het businessmodel. Er moet echter wel goed omgegaan worden met al die data, bedrijven geven dan ook aan veel te gaan investeren in digitale veiligheid om de risico’s van big data af te dekken.Afbeedling Berenschot 5

Uitdagingen in het strategieproces

De meeste CEO's geven aan dat het identificeren van kansen en risico’s steeds minder een probleem vormt. De meeste organisaties weten dat ze iets moeten doen om bij te blijven, en hebben ook steeds beter een idee in welke richting ze moeten zoeken voor oplossingen. De juiste oplossingen vinden en de gevonden oplossingen ook daadwerkelijk in te voeren, dat gaat voor de meeste bedrijven de grootste uitdaging van 2016 worden.Afbeelding Berenschot 6

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Berenschot.

Bron: Berenschot
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie